Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Tilpasset opplæring
Mirjam Harkestad Olsen (red.)Peder Haug (red.)

Tilpasset opplæring

2024Bokmål151 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

I denne boken klargjør forfatterne betydningen av begrepet og prinsippet tilpasset opplæring. I tillegg gir boken et bidrag til hvordan ansvaret for tilpasset opplæring kan forstås, og hvordan begrepet er erfart i en praktisk sammenheng. Fem ulike perspektiver ved tilpasset opplæring drøftes gjennom følgende spørsmål: Hvordan kan prinsippet tilpasset opplæring forstås og tas i bruk i skolen? Hvordan kan profesjonsfellesskapet arbeide for å fremme en tilpasset opplæring? Hvordan erfarer elever med stort læringspotensial at opplæringen er tilpasset? Hvordan fremme en tilpasset opplæring for flerspråklige elever? Hvordan lede en tilpasset leseopplæring? Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

ISBN9788202856748
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202665869
Originalt formatEPUB
RedaktørerMirjam Harkestad OlsenPeder Haug
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

I denne boken klargjør forfatterne betydningen av begrepet og prinsippet tilpasset opplæring. I tillegg gir boken et bidrag til hvordan ansvaret for tilpasset opplæring kan forstås, og hvordan begrepet er erfart i en praktisk sammenheng. Fem ulike perspektiver ved tilpasset opplæring drøftes gjennom følgende spørsmål: Hvordan kan prinsippet tilpasset opplæring forstås og tas i bruk i skolen? Hvordan kan profesjonsfellesskapet arbeide for å fremme en tilpasset opplæring? Hvordan erfarer elever med stort læringspotensial at opplæringen er tilpasset? Hvordan fremme en tilpasset opplæring for flerspråklige elever? Hvordan lede en tilpasset leseopplæring? Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

Om boka

ISBN9788202856748
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202665869
Originalt formatEPUB
RedaktørerMirjam Harkestad OlsenPeder Haug
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde