Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Meningsmangfold i klasserommet : perspektiver, begreper og ressurser for lærere
Åse RøthingElise M. Vike Johannessen

Meningsmangfold i klasserommet : perspektiver, begreper og ressurser for lærere

2024Bokmål122 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold. Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk. Forfatterne har i flere år jobbet sammen om forskning som tematiserer meningsmangfold i skolen. Røthing er professor ved OsloMet – storbyuniversitetet. Johannessen og Myrebøe er begge førsteamanuenser innen lærerutdanning, ved henholdsvis NLA Høgskolen og OsloMet – storbyuniversitetet.

ISBN9788202865252
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202822545
Originalt formatEPUB
ForfattereÅse RøthingElise M. Vike JohannessenTonje Myrebøe
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold. Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk. Forfatterne har i flere år jobbet sammen om forskning som tematiserer meningsmangfold i skolen. Røthing er professor ved OsloMet – storbyuniversitetet. Johannessen og Myrebøe er begge førsteamanuenser innen lærerutdanning, ved henholdsvis NLA Høgskolen og OsloMet – storbyuniversitetet.

Om boka

ISBN9788202865252
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202822545
Originalt formatEPUB
ForfattereÅse RøthingElise M. Vike JohannessenTonje Myrebøe
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde