Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Læreren med forskerblikk : innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter
May Britt PostholmDag Ingvar Jacobsen

Læreren med forskerblikk : innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter

2025Bokmål158 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Boken er en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, med sterk vekt på hvordan lærere systematisk kan undersøke og lære av skolehverdagen. Koblingen mellom praksis og forskning på egen hverdag står helt sentralt, og boken gir en innføring i hvordan studenten kan søke opp litteratur som kan benyttes som både utviklings- og analyseverktøy. De mest brukte formene for informasjonsinnsamling – observasjon, intervju og spørreskjema – fremstilles på en praktisk, men samtidig kritisk måte. Boken omhandler systematisk analyse av innsamlet informasjon, både kvantitativ og kvalitativ. Videre gis et innblikk i hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig i rapporter og oppgaveinnleveringer. Boken tar opp i egne kapitler hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen, og hvordan etiske prinsipper kan ivaretas. Nytt i denne utgaven er en innføring i litteratursøk, en drøfting av bruk av digitale plattformer i intervjuer, en grundigere gjennomgang av sterke og svake sider ved bruk av nettbaserte spørreundersøkelser samt en utvidet og oppdatert framstilling av forskningsetiske prinsipper. Boken henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å undersøke og lære av skolehverdagen.

ISBN9788202867591
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2025
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202847876
Originalt formatEPUB
ForfattereMay Britt PostholmDag Ingvar Jacobsen
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Boken er en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, med sterk vekt på hvordan lærere systematisk kan undersøke og lære av skolehverdagen. Koblingen mellom praksis og forskning på egen hverdag står helt sentralt, og boken gir en innføring i hvordan studenten kan søke opp litteratur som kan benyttes som både utviklings- og analyseverktøy. De mest brukte formene for informasjonsinnsamling – observasjon, intervju og spørreskjema – fremstilles på en praktisk, men samtidig kritisk måte. Boken omhandler systematisk analyse av innsamlet informasjon, både kvantitativ og kvalitativ. Videre gis et innblikk i hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig i rapporter og oppgaveinnleveringer. Boken tar opp i egne kapitler hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen, og hvordan etiske prinsipper kan ivaretas. Nytt i denne utgaven er en innføring i litteratursøk, en drøfting av bruk av digitale plattformer i intervjuer, en grundigere gjennomgang av sterke og svake sider ved bruk av nettbaserte spørreundersøkelser samt en utvidet og oppdatert framstilling av forskningsetiske prinsipper. Boken henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å undersøke og lære av skolehverdagen.

Om boka

ISBN9788202867591
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2025
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202847876
Originalt formatEPUB
ForfattereMay Britt PostholmDag Ingvar Jacobsen
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde