Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Les mindre - forstå mer! : strategier for lesing av fagtekster : 8.-13. trinn
Lisbeth Myklebostad BrevikAnn Elisabeth Gunnulfsen

Les mindre - forstå mer! : strategier for lesing av fagtekster : 8.-13. trinn

2013Bokmål354 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hvordan leser dine elever? Mange elever på ungdomstrinnet og i videregående skole leser hele teksten, fra første til siste ord - systematisk og lineært - eller de gir opp underveis.
I denne boka viser Lisbeth M. Brevik og Ann Elisabeth Gunnulfsen alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken sjanger elevene skal lese.

Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre men forstå mer!

ISBN9788205456273
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205425170
Originalt formatEPUB
ForfattereLisbeth Myklebostad BrevikAnn Elisabeth Gunnulfsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hvordan leser dine elever? Mange elever på ungdomstrinnet og i videregående skole leser hele teksten, fra første til siste ord - systematisk og lineært - eller de gir opp underveis.
I denne boka viser Lisbeth M. Brevik og Ann Elisabeth Gunnulfsen alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken sjanger elevene skal lese.

Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre men forstå mer!

Om boka

ISBN9788205456273
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205425170
Originalt formatEPUB
ForfattereLisbeth Myklebostad BrevikAnn Elisabeth Gunnulfsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde