Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Krenkelse i skolen - mobbingens bakteppe
Jostein Alberti-Espenes

Krenkelse i skolen - mobbingens bakteppe

2013Bokmål192 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

I de siste tiårene har skoler over hele landet brukt tid, penger og ressurser på ulike programmer for å få bukt med mobbing.
Lærer og rådgiver Jostein Alberti-Espenes har skrevet boken «Krenkelse i skolen - mobbingens bakteppe», han mener at antimobbeprogrammene skaper mer krenkelse og tar æren for god lærerpraksis.

I boka anbefaler Jostein Alberti-Espenes skolene å legge vekk antimobbeprogrammene og i stedet satse på den eksisterende pedagogiske kompetansen i skolene.

Alberti-Espenes lanserer krenkelse som et mer hensiktsmessig begrep for å forstå konflikter i skolen, fordi dette begrepet ivaretar elevenes egen opplevelse og gjør det enklere å forstå det sosiale samspillet og de verktøyene som fremmer og hemmer konflikter. Forfatteren viser at denne innfallsvinkelen gir rom for effektiv forebygging og håndtering.

Boka henvender seg først og fremst til lærere og studenter i lærerutdanning. Med sine gode eksempler er boka også svært nyttig for studenter som vil øke sin innsikt om praksis, og for andre som er opptatt av skolens miljø.

Se artikler & debatter her:

Samfunnsviterne

VG

ISBN9788205456525
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205419049
Originalt formatEPUB
ForfattereJostein Alberti-Espenes
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

I de siste tiårene har skoler over hele landet brukt tid, penger og ressurser på ulike programmer for å få bukt med mobbing.
Lærer og rådgiver Jostein Alberti-Espenes har skrevet boken «Krenkelse i skolen - mobbingens bakteppe», han mener at antimobbeprogrammene skaper mer krenkelse og tar æren for god lærerpraksis.

I boka anbefaler Jostein Alberti-Espenes skolene å legge vekk antimobbeprogrammene og i stedet satse på den eksisterende pedagogiske kompetansen i skolene.

Alberti-Espenes lanserer krenkelse som et mer hensiktsmessig begrep for å forstå konflikter i skolen, fordi dette begrepet ivaretar elevenes egen opplevelse og gjør det enklere å forstå det sosiale samspillet og de verktøyene som fremmer og hemmer konflikter. Forfatteren viser at denne innfallsvinkelen gir rom for effektiv forebygging og håndtering.

Boka henvender seg først og fremst til lærere og studenter i lærerutdanning. Med sine gode eksempler er boka også svært nyttig for studenter som vil øke sin innsikt om praksis, og for andre som er opptatt av skolens miljø.

Se artikler & debatter her:

Samfunnsviterne

VG

Om boka

ISBN9788205456525
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205419049
Originalt formatEPUB
ForfattereJostein Alberti-Espenes
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde