Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Å lære å lese og skrive : individ i kontekst
Solveig-Alma Halaas Lyster

Å lære å lese og skrive : individ i kontekst

2013Bokmål189 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Å lære å lese og skrive gir studenter i grunnskolelærerutdanningen, lærere på de første trinn og spesialpedagoger viktig innsikt for å kunne gi elevene både en godt tilrettelagt og spesielt tilrettelagt lese- og skriveopplæring.
Å lære å lese og skrive - individ i kontekst viser hvordan lese- og skriveopplæringen best kan legges tilrette for en optimal utvikling i de første skoleårene. Boka gir innsikt i kunnskap fra de siste års forskning om barns lese- og skriveutvikling, og den er revidert i forhold til dagens læreplan. Denne nye utgaven retter mer oppmerksomhet mot grammatisk/morfologisk kunnskap, ordforråd og leseforståelsesutvikling enn den forrige utgaven gjorde.

Lyster viser hvordan språklig kompetanse påvirker barns lese- og skriveutvikling. Hun er også opptatt av at barn møter skolen med ulike individuelle ferdigheter, og hun drøfter elevenes behov ut fra motivasjonelle faktorer, selvbilde og læringsmiljø.

Boka gir ideer til metodiske og praktiske opplegg for å skape et godt grunnlag for lese- og skriveutviklingen, både med tanke på den tidlige "kodeknekkingsfasen", og med tanke på utvikling av leseforståelse.

ISBN9788205456679
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2011
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205400504
Originalt formatEPUB
ForfattereSolveig-Alma Halaas Lyster
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Å lære å lese og skrive gir studenter i grunnskolelærerutdanningen, lærere på de første trinn og spesialpedagoger viktig innsikt for å kunne gi elevene både en godt tilrettelagt og spesielt tilrettelagt lese- og skriveopplæring.
Å lære å lese og skrive - individ i kontekst viser hvordan lese- og skriveopplæringen best kan legges tilrette for en optimal utvikling i de første skoleårene. Boka gir innsikt i kunnskap fra de siste års forskning om barns lese- og skriveutvikling, og den er revidert i forhold til dagens læreplan. Denne nye utgaven retter mer oppmerksomhet mot grammatisk/morfologisk kunnskap, ordforråd og leseforståelsesutvikling enn den forrige utgaven gjorde.

Lyster viser hvordan språklig kompetanse påvirker barns lese- og skriveutvikling. Hun er også opptatt av at barn møter skolen med ulike individuelle ferdigheter, og hun drøfter elevenes behov ut fra motivasjonelle faktorer, selvbilde og læringsmiljø.

Boka gir ideer til metodiske og praktiske opplegg for å skape et godt grunnlag for lese- og skriveutviklingen, både med tanke på den tidlige "kodeknekkingsfasen", og med tanke på utvikling av leseforståelse.

Om boka

ISBN9788205456679
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2011
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205400504
Originalt formatEPUB
ForfattereSolveig-Alma Halaas Lyster
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde