Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering
Stephen Dobson (red.)Astrid Birgitte Eggen (red.)

Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering

2013Bokmål311 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Vurdering er et viktig pedagogisk verktøy alle lærere må kunne bruke for å fremme elevenes læring. Bokas hensikt er å utvikle leserens kunnskap om vurdering, både teoretisk og praktisk.

Vurderingskompetanse er grunnleggende for utvikling av gode vurderingskulturer.

Temaer som er tatt opp i boka er blant annet:

· Teori om vurdering og vurderingsprinsipper

· hensikten bak ulike former for vurdering

· valg mellom vurderingsformer

· fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere

· ideologiske og politiske debatter
Forfatterne reflekterer rundt nye trender, både her hjemme og i utlandet, som kan sees som et resultat av den økende bruken av ekstern vurdering gjennom nasjonale og internasjonale tester, men også som følge av større fokus på læringsfremmende vurdering.

Forord og innhold

ISBN9788205459472
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2009
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205391734
Originalt formatEPUB
RedaktørerStephen DobsonAstrid Birgitte EggenKari Smith
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Vurdering er et viktig pedagogisk verktøy alle lærere må kunne bruke for å fremme elevenes læring. Bokas hensikt er å utvikle leserens kunnskap om vurdering, både teoretisk og praktisk.

Vurderingskompetanse er grunnleggende for utvikling av gode vurderingskulturer.

Temaer som er tatt opp i boka er blant annet:

· Teori om vurdering og vurderingsprinsipper

· hensikten bak ulike former for vurdering

· valg mellom vurderingsformer

· fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere

· ideologiske og politiske debatter
Forfatterne reflekterer rundt nye trender, både her hjemme og i utlandet, som kan sees som et resultat av den økende bruken av ekstern vurdering gjennom nasjonale og internasjonale tester, men også som følge av større fokus på læringsfremmende vurdering.

Forord og innhold

Om boka

ISBN9788205459472
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2009
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205391734
Originalt formatEPUB
RedaktørerStephen DobsonAstrid Birgitte EggenKari Smith
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde