Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Innføring i spesialpedagogikk
Anne-Lise Rygvold (red.)Terje Ogden (red.)

Innføring i spesialpedagogikk

2019Bokmål303 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til elever med særlige behov.

Denne boka er en oppdatert versjon av standardverket som gjennom to ti-år har vært flittig brukt for å introdusere det spesialpedagogiske fagfeltet for studenter og lærere. Mens spesialundervisningens organisering, omfang og resultater stadig debatteres, har behovet for spesialpedagogisk erfarings- og forskningskunnskap bare økt. Det er glidende overganger mellom spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning og i dagens skole trengs kunnskap og kompetanse på alle de tre fagområdene.

Boka gi en innføring i fagområdets utvikling og status, men også en oppdatert innføring i de vanligste former for lærevansker og funksjonshemninger.

Spesialpedagogikk har fremdeles en foregangsfunksjon i skolen gjennom å ta inkludering, differensiering og individualisering på alvor. Samtidig trenger elever med spesialpedagogiske behov det samme som alle andre elever; et trygt læringsmiljø og god undervisning.

ISBN9788205528291
UtgiverGyldendal
UtgaveopplysningDenne e-bokutgaven tilsvarer 5. trykte utgave 2017
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205500648
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne-Lise RygvoldTerje Ogden
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til elever med særlige behov.

Denne boka er en oppdatert versjon av standardverket som gjennom to ti-år har vært flittig brukt for å introdusere det spesialpedagogiske fagfeltet for studenter og lærere. Mens spesialundervisningens organisering, omfang og resultater stadig debatteres, har behovet for spesialpedagogisk erfarings- og forskningskunnskap bare økt. Det er glidende overganger mellom spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning og i dagens skole trengs kunnskap og kompetanse på alle de tre fagområdene.

Boka gi en innføring i fagområdets utvikling og status, men også en oppdatert innføring i de vanligste former for lærevansker og funksjonshemninger.

Spesialpedagogikk har fremdeles en foregangsfunksjon i skolen gjennom å ta inkludering, differensiering og individualisering på alvor. Samtidig trenger elever med spesialpedagogiske behov det samme som alle andre elever; et trygt læringsmiljø og god undervisning.

Om boka

ISBN9788205528291
UtgiverGyldendal
UtgaveopplysningDenne e-bokutgaven tilsvarer 5. trykte utgave 2017
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205500648
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne-Lise RygvoldTerje Ogden
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde