Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse : teoretiske og praktiske perspektiver
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Hvordan kan du som barnehagelærer forstå og på en anerkjennende måte møte barn og foreldre med ulik kulturell bakgrunn? Hvordan kan du legge til rette for at alle barn opplever likeverd i barnehagen? Hva gjør du for at alle foreldre skal oppleve møtet med barnehagen meningsfullt, slik at de deltar i samarbeidet? Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse vil forsøke å gi svar på disse og lignende problemstillinger gjennom teori, eksempler fra praksisfeltet, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boka gir innhold til blant annet begrepene «mangfold», «kultur», «identitet» og «integrering». Den belyser også det flerkulturelle perspektivet i barnehagens styringsdokumenter, og den viser konkret hva det kan innebære at barn og foreldre med innvandrerbakgrunn er ressurser i barnehagen. «Flerkulturell barnehage» er et begrep som ofte brukes for å fortelle at barnehagen har et visst antall barn med innvandrerbakgrunn. Forfatterne peker i denne boka på at en flerkulturell barnehage ikke «gjør seg selv». Barnehagen må aktivt møte mangfoldet, noe som krever flerkulturell kompetanse i personalet.
Om boka
ISBN | 9788205528406 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525252 |
Originalt format | |
Forfattere | Kari SpernesMarianne Hatlem |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Hvordan kan du som barnehagelærer forstå og på en anerkjennende måte møte barn og foreldre med ulik kulturell bakgrunn? Hvordan kan du legge til rette for at alle barn opplever likeverd i barnehagen? Hva gjør du for at alle foreldre skal oppleve møtet med barnehagen meningsfullt, slik at de deltar i samarbeidet? Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse vil forsøke å gi svar på disse og lignende problemstillinger gjennom teori, eksempler fra praksisfeltet, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boka gir innhold til blant annet begrepene «mangfold», «kultur», «identitet» og «integrering». Den belyser også det flerkulturelle perspektivet i barnehagens styringsdokumenter, og den viser konkret hva det kan innebære at barn og foreldre med innvandrerbakgrunn er ressurser i barnehagen. «Flerkulturell barnehage» er et begrep som ofte brukes for å fortelle at barnehagen har et visst antall barn med innvandrerbakgrunn. Forfatterne peker i denne boka på at en flerkulturell barnehage ikke «gjør seg selv». Barnehagen må aktivt møte mangfoldet, noe som krever flerkulturell kompetanse i personalet.
Om boka
ISBN | 9788205528406 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525252 |
Originalt format | |
Forfattere | Kari SpernesMarianne Hatlem |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |