Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Bruk av kartleggingsresultater i skolen : fra data om skolen til pedagogisk praksis
Thomas NordahlThomas Nordahl (red.)

Bruk av kartleggingsresultater i skolen : fra data om skolen til pedagogisk praksis

2019Bokmål87 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Fra data om skolen til pedagogisk praksis.

Alle skoler har i dag tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen og hvilket læringsutbytte de har, både på nasjonalt og lokalt nivå og basert på egne tester og kartlegginger i den enkelte klasse. Dataene har imidlertid ingen verdi i seg selv. Først når de blir analysert i en lokal kontekst, skapes det grunnlag for å forbedre den eksisterende praksis. For å oppnå et så effektiv utbytte av dataene som mulig, må de drøftes og anvendes i fellesskap, for eksempel i profesjonelle læringsfellesskap og mellom skoleledelsen og lærere.

Dette heftet gir eksempler på hvordan lærere og skoleledere kan analysere og aktivt implementere data i skolens undervisningspraksis til forbedring av den pedagogiske praksis og elevenes læringsutbytte. Dette er konkretisert i eksempler på skole-, klasse og elevnivå.

Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2

ISBN9788205528505
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205492554
Originalt formatEPUB
ForfattereThomas Nordahl
RedaktørerThomas NordahlOle Henrik Hansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fra data om skolen til pedagogisk praksis.

Alle skoler har i dag tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen og hvilket læringsutbytte de har, både på nasjonalt og lokalt nivå og basert på egne tester og kartlegginger i den enkelte klasse. Dataene har imidlertid ingen verdi i seg selv. Først når de blir analysert i en lokal kontekst, skapes det grunnlag for å forbedre den eksisterende praksis. For å oppnå et så effektiv utbytte av dataene som mulig, må de drøftes og anvendes i fellesskap, for eksempel i profesjonelle læringsfellesskap og mellom skoleledelsen og lærere.

Dette heftet gir eksempler på hvordan lærere og skoleledere kan analysere og aktivt implementere data i skolens undervisningspraksis til forbedring av den pedagogiske praksis og elevenes læringsutbytte. Dette er konkretisert i eksempler på skole-, klasse og elevnivå.

Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2

Om boka

ISBN9788205528505
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205492554
Originalt formatEPUB
ForfattereThomas Nordahl
RedaktørerThomas NordahlOle Henrik Hansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde