Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Anvendelse av forskningskunnskap
Terje OgdenThomas Nordahl (red.)

Anvendelse av forskningskunnskap

2020Bokmål75 siderOpplesing tilgjengelig

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Det brukes mye ressurser på utviklings- og forskningsprosjekter i skolen. Disse kan bidra til å forbedre skolens praksis for elevene og lærere.

Men ofte viser det seg at prosjektene ikke innfrir forventningene til dem og at forskningskunnskapen ikke brukes i skolen. Det er med andre ord et gap mellom praksis og forskning. Økt bruk av forskningskunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant av skolens praktikere, og det kan forhåpentligvis dette heftet gjøre noe med. Her beskrives en del praksisrelevante forskningstemaer i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan bidra, men også ta i bruk forskningskunnskap i arbeidet sitt. Et annet hovedtema er hvilke forhold som hemmer eller fremmer mobilisering av kunnskap i skolen.

Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2

ISBN9788205536159
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205520769
Originalt formatEPUB
ForfattereTerje Ogden
RedaktørerThomas NordahlOle Henrik Hansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Det brukes mye ressurser på utviklings- og forskningsprosjekter i skolen. Disse kan bidra til å forbedre skolens praksis for elevene og lærere.

Men ofte viser det seg at prosjektene ikke innfrir forventningene til dem og at forskningskunnskapen ikke brukes i skolen. Det er med andre ord et gap mellom praksis og forskning. Økt bruk av forskningskunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant av skolens praktikere, og det kan forhåpentligvis dette heftet gjøre noe med. Her beskrives en del praksisrelevante forskningstemaer i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan bidra, men også ta i bruk forskningskunnskap i arbeidet sitt. Et annet hovedtema er hvilke forhold som hemmer eller fremmer mobilisering av kunnskap i skolen.

Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2

Om boka

ISBN9788205536159
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205520769
Originalt formatEPUB
ForfattereTerje Ogden
RedaktørerThomas NordahlOle Henrik Hansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde

Ikke tilgjengelig på allvit.no.