Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Barnesamtaler : det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker
Emilie Kinge

Barnesamtaler : det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker

2022Bokmål291 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn, ikke bare til dem?

Denne e-boken tilsvarer 2. trykte utgave fra 2016.

Mange barn og unge strever med tanker og forestillinger knyttet til begivenheter i familien, i barnehagen eller skolen. Nyheter fra det store verdenssamfunnet kan også virke overveldende. Noen reagerer med redsel, frykt og utrygghet og kompenserer sine følelser med å utvikle en atferd som oppfattes som krevende og problematisk. Vi kaller dem ofte «atferdsvanskelige», der de opponerer, protesterer, argumenterer og bryter grenser. Felles for disse barna er at de trenger voksne som ser dem og er gode samtalepartnere, og som kan hjelpe dem til å uttrykke og forstå seg selv bedre.

Hvordan kan vi så i samhandling med barnet finne nøkkelen til deres ressurser og samarbeidsvilje? Kinge har arbeidet med barn og unge med spesielle behov i mange år, og har gjort seg viktige erfaringer med systematisk bruk av samtaler. I boken gir hun en praktisk og metodisk fremstilling av hvordan man kan komme i gang med og gjennomføre barnesamtaler. Hun argumenterer sterkt for at det er viktig å hjelpe barna så tidlig som mulig for å hindre at de utvikler større vansker. Boken inneholder mange nyttige beskrivelser av barns tanker og hvordan de selv opplever sin situasjon.

ISBN9788205570245
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205473881
Originalt formatEPUB
ForfattereEmilie Kinge
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn, ikke bare til dem?

Denne e-boken tilsvarer 2. trykte utgave fra 2016.

Mange barn og unge strever med tanker og forestillinger knyttet til begivenheter i familien, i barnehagen eller skolen. Nyheter fra det store verdenssamfunnet kan også virke overveldende. Noen reagerer med redsel, frykt og utrygghet og kompenserer sine følelser med å utvikle en atferd som oppfattes som krevende og problematisk. Vi kaller dem ofte «atferdsvanskelige», der de opponerer, protesterer, argumenterer og bryter grenser. Felles for disse barna er at de trenger voksne som ser dem og er gode samtalepartnere, og som kan hjelpe dem til å uttrykke og forstå seg selv bedre.

Hvordan kan vi så i samhandling med barnet finne nøkkelen til deres ressurser og samarbeidsvilje? Kinge har arbeidet med barn og unge med spesielle behov i mange år, og har gjort seg viktige erfaringer med systematisk bruk av samtaler. I boken gir hun en praktisk og metodisk fremstilling av hvordan man kan komme i gang med og gjennomføre barnesamtaler. Hun argumenterer sterkt for at det er viktig å hjelpe barna så tidlig som mulig for å hindre at de utvikler større vansker. Boken inneholder mange nyttige beskrivelser av barns tanker og hvordan de selv opplever sin situasjon.

Om boka

ISBN9788205570245
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205473881
Originalt formatEPUB
ForfattereEmilie Kinge
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!