Eksamensrevolusjonen : råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer
Beskrivelse
Måler den det studentene har tilegnet seg av kunnskap og forståelse i faget – og i så fall, hvor godt? Debatten til tross, eksamen står fremdeles høyt i kurs og er ofte den foretrukne vurderingsformen når nye undervisningsprogram planlegges. Selv om vi vet at det eksisterer alternativer, og selv der vi kan ha grunn til å anta at andre vurderingsformer er mer hensiktsmessige. Når eksamen likevel blir valgt, kan det skyldes flere ting. Ikke minst usikkerhet knyttet til hvilke alternativer som eksisterer. Del 1 i boka er en gjennomgang av noe av forskningen som kartlegger sammenhengene mellom vurderingsform og læring. Spørsmålet om valg av vurderingsform blir blant annet diskutert med henvisning til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av læringsutbyttebeskrivelser. I del 2 skisserer forfatteren 40 alternative vurderingsformer. Noen av disse ligger nær opp til dagens skriftlige og muntlige eksamen; andre representerer klare brudd med tradisjonell praksis, blant annet i form av digitale løsninger.
Om boka
ISBN | 9788205570405 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525146 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Arild Raaheim |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Måler den det studentene har tilegnet seg av kunnskap og forståelse i faget – og i så fall, hvor godt? Debatten til tross, eksamen står fremdeles høyt i kurs og er ofte den foretrukne vurderingsformen når nye undervisningsprogram planlegges. Selv om vi vet at det eksisterer alternativer, og selv der vi kan ha grunn til å anta at andre vurderingsformer er mer hensiktsmessige. Når eksamen likevel blir valgt, kan det skyldes flere ting. Ikke minst usikkerhet knyttet til hvilke alternativer som eksisterer. Del 1 i boka er en gjennomgang av noe av forskningen som kartlegger sammenhengene mellom vurderingsform og læring. Spørsmålet om valg av vurderingsform blir blant annet diskutert med henvisning til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av læringsutbyttebeskrivelser. I del 2 skisserer forfatteren 40 alternative vurderingsformer. Noen av disse ligger nær opp til dagens skriftlige og muntlige eksamen; andre representerer klare brudd med tradisjonell praksis, blant annet i form av digitale løsninger.
Om boka
ISBN | 9788205570405 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525146 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Arild Raaheim |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |