Beskrivelse
Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer. Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke om frafallet? Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016 Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer. Boka er forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på ungdom, utdanning og livsløp.
Om boka
ISBN | 9788205570429 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205481091 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Kaja ReegårdJon Rogstad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer. Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke om frafallet? Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016 Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer. Boka er forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på ungdom, utdanning og livsløp.
Om boka
ISBN | 9788205570429 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205481091 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Kaja ReegårdJon Rogstad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |