Hopp til hovedinnhold
bokomslag: De frafalne : om frafall i videregående opplæring - hvem er de, hva vil de og hva kan gjøres?
Kaja Reegård (red.)Jon Rogstad (red.)

De frafalne : om frafall i videregående opplæring - hvem er de, hva vil de og hva kan gjøres?

2022Bokmål209 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer. Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke om frafallet?

Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016

Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer.

Boka er forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på ungdom, utdanning og livsløp.

ISBN9788205570429
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205481091
Originalt formatEPUB
RedaktørerKaja ReegårdJon Rogstad
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer. Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke om frafallet?

Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016

Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer.

Boka er forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på ungdom, utdanning og livsløp.

Om boka

ISBN9788205570429
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205481091
Originalt formatEPUB
RedaktørerKaja ReegårdJon Rogstad
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde