Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid for inkludering
Anne Nevøy (red.)Lars Helle (red.)

Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid for inkludering

2022Bokmål200 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Prinsippet om at skolen skal være for alle og gi alle barn og unge like muligheter for deltakelse og læring, har lange historiske røtter i Norge. Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2019 I dag er prinsippet videreført i visjonen om en inkluderende skole.I denne boka ser forfatterne nærmere på hva som menes med inkludering, og hvordan idealet kan omsettes i pedagogisk praksis og dermed sette sitt preg på lærerarbeidet og skolehverdagen til barn og unge. Spørsmålene som reises er: Hvordan skape best mulig betingelser for deltakelse for alle elevene i klassen? Hvilken betydning har fellesskapet for elevenes danningsprosess? Hvordan kan ulike arbeidsformer som læringsstrategier, estetiske uttrykksformer og nærmiljøorientert undervisning bidra til deltakelse for alle elever? Hva innebærer et inkluderende skole-hjem-samarbeid? Hvordan kan arbeid med didaktikkgrupper i utdanningen øke studentenes forståelse av inkluderende opplæring? Boken springer ut av en forskergruppe i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Kapitlene er skrevet for studenter i lærerutdanningene, lærere, skoleledere og skoleeiere og utdanningsforskere.

ISBN9788205570610
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205522596
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne NevøyLars Helle
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Prinsippet om at skolen skal være for alle og gi alle barn og unge like muligheter for deltakelse og læring, har lange historiske røtter i Norge. Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2019 I dag er prinsippet videreført i visjonen om en inkluderende skole.I denne boka ser forfatterne nærmere på hva som menes med inkludering, og hvordan idealet kan omsettes i pedagogisk praksis og dermed sette sitt preg på lærerarbeidet og skolehverdagen til barn og unge. Spørsmålene som reises er: Hvordan skape best mulig betingelser for deltakelse for alle elevene i klassen? Hvilken betydning har fellesskapet for elevenes danningsprosess? Hvordan kan ulike arbeidsformer som læringsstrategier, estetiske uttrykksformer og nærmiljøorientert undervisning bidra til deltakelse for alle elever? Hva innebærer et inkluderende skole-hjem-samarbeid? Hvordan kan arbeid med didaktikkgrupper i utdanningen øke studentenes forståelse av inkluderende opplæring? Boken springer ut av en forskergruppe i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Kapitlene er skrevet for studenter i lærerutdanningene, lærere, skoleledere og skoleeiere og utdanningsforskere.

Om boka

ISBN9788205570610
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205522596
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne NevøyLars Helle
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!