Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Positive lærer-elev-relasjoner : en fortelling fra klasserommet
Torill Moen (red.)

Positive lærer-elev-relasjoner : en fortelling fra klasserommet

2022Bokmål129 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boken er foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være. Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016. Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine. Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.

ISBN9788205570788
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205493827
Originalt formatEPUB
RedaktørerTorill Moen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være. Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2016. Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine. Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.

Om boka

ISBN9788205570788
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205493827
Originalt formatEPUB
RedaktørerTorill Moen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!