Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere
Olav Dalland

Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere

2022Bokmål196 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hva kan pedagogikken bidra med i arbeidet med klienter og pasienter?

Denne e-boken tilsvarer 2. trykte utgave fra 2010.

Helse- og sosialarbeidere møter daglig mennesker som har fått endret sin livssituasjon og som trenger hjelp til å orientere seg på nytt.

Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere tar utgangspunkt i slike situasjoner.

Det handler om å gå inn i et samarbeid med den hjelpsøkende pasienten eller klienten for å finne ut hva den enkelte trenger. Behovene er mangfoldige, men i store trekk dreier det seg om informasjon, opplæring, trening og veiledning. For at den hjelpsøkende skal få fullt utbytte av helse- og sosialarbeiderens oppfølging, er det viktig at hjelperen har forståelse og kunnskap til å gi riktig hjelp.

Forfatteren drøfter pedagogikk, menneskesyn og verdier, og sosialisering som grunnlag for det pedagogiske møtet. Videre behandles temaer som kunnskap, læring, undervisning, veiledning og vurdering.

Boka dekker det pedagogiske fagområdet for helse- og sosialfaglige utdanningene.

ISBN9788205571761
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2010
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205394421
Originalt formatEPUB
ForfattereOlav Dalland
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hva kan pedagogikken bidra med i arbeidet med klienter og pasienter?

Denne e-boken tilsvarer 2. trykte utgave fra 2010.

Helse- og sosialarbeidere møter daglig mennesker som har fått endret sin livssituasjon og som trenger hjelp til å orientere seg på nytt.

Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere tar utgangspunkt i slike situasjoner.

Det handler om å gå inn i et samarbeid med den hjelpsøkende pasienten eller klienten for å finne ut hva den enkelte trenger. Behovene er mangfoldige, men i store trekk dreier det seg om informasjon, opplæring, trening og veiledning. For at den hjelpsøkende skal få fullt utbytte av helse- og sosialarbeiderens oppfølging, er det viktig at hjelperen har forståelse og kunnskap til å gi riktig hjelp.

Forfatteren drøfter pedagogikk, menneskesyn og verdier, og sosialisering som grunnlag for det pedagogiske møtet. Videre behandles temaer som kunnskap, læring, undervisning, veiledning og vurdering.

Boka dekker det pedagogiske fagområdet for helse- og sosialfaglige utdanningene.

Om boka

ISBN9788205571761
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2010
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205394421
Originalt formatEPUB
ForfattereOlav Dalland
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde