Inkludering og mangfold : sett i spesialpedagogisk perspektiv
Beskrivelse
Elevene skal kunne delta aktivt i det sosiale og faglig-kulturelle felleskapet i skolen, der det legges til rette for læring og utvikling ut fra den enkeltes forutsetninger. I denne boka står dette samspillet mellom mangfold og fellesskap i fokus, både når det gjelder intensjoner og praksis. Fra et spesialpedagogisk perspektiv gir boka innsikt i utfordringer som både politikere, skoleledere og praktikere står overfor i skolens møte med elever med svært varierende bakgrunn og forutsetninger. Problemstillingene belyses på et overordnet og prinsipielt nivå, men det vises også mer konkret hva som kreves for ulike grupper, og hva som utfordrer ambisjonene om mangfold og inkludering i skolen. Målgruppa for boka er studenter i spesialpedagogikk, pedagogikk og lærerutdanning. Boka er aktuell for lærere, skoleledere og ansatte i PPT, og den har relevans for forskere og fagfolk som arbeider med problemstillinger knyttet til skole og utdanning. Sven Nilsen (red.) er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Jorun Buli-Holmberg, Monica Dalen, Liv Duesund, Veerle Garrels, Liv M. Lassen, Liv Heidi Mjelve, Ivar Morken, Geir Nyborg, Anne-Lise Rygvold, Hanne Marie Høybråten Sigstad, Kjell Skogen og Steinar Theie. Alle er medlemmer i forskergruppen «Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv».
Om boka
ISBN | 9788215033921 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215027760 |
Originalt format | |
Redaktører | Sven Nilsen |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Elevene skal kunne delta aktivt i det sosiale og faglig-kulturelle felleskapet i skolen, der det legges til rette for læring og utvikling ut fra den enkeltes forutsetninger. I denne boka står dette samspillet mellom mangfold og fellesskap i fokus, både når det gjelder intensjoner og praksis. Fra et spesialpedagogisk perspektiv gir boka innsikt i utfordringer som både politikere, skoleledere og praktikere står overfor i skolens møte med elever med svært varierende bakgrunn og forutsetninger. Problemstillingene belyses på et overordnet og prinsipielt nivå, men det vises også mer konkret hva som kreves for ulike grupper, og hva som utfordrer ambisjonene om mangfold og inkludering i skolen. Målgruppa for boka er studenter i spesialpedagogikk, pedagogikk og lærerutdanning. Boka er aktuell for lærere, skoleledere og ansatte i PPT, og den har relevans for forskere og fagfolk som arbeider med problemstillinger knyttet til skole og utdanning. Sven Nilsen (red.) er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Jorun Buli-Holmberg, Monica Dalen, Liv Duesund, Veerle Garrels, Liv M. Lassen, Liv Heidi Mjelve, Ivar Morken, Geir Nyborg, Anne-Lise Rygvold, Hanne Marie Høybråten Sigstad, Kjell Skogen og Steinar Theie. Alle er medlemmer i forskergruppen «Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv».
Om boka
ISBN | 9788215033921 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215027760 |
Originalt format | |
Redaktører | Sven Nilsen |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |