Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Pedagogisk nærvær : skolen som inkluderingsarena og risikosone
Anne-Lise Arnesen

Pedagogisk nærvær : skolen som inkluderingsarena og risikosone

2020Bokmål211 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Skolen har som mandat å fremme alle barns og unges vekst og utvikling og motvirke risiko for diskriminering, marginalisering og ekskludering. Alle elever skal oppleve deltakelse, tilhørighet og fellesskap. I denne boka argumenteres det for at læreren er den viktigste ressursen for å utvikle en inkluderende og mangfoldig skole. Inkluderingsarbeid krever et pedagogisk engasjement i form av nærvær. Dette nærværet kan bli en virkelig drivkraft for at alle elever trives og får en meningsfull skolegang. Gjennom åtte kapitler behandles skolen som inkluderingsarena og risikosone, pedagogisk nærvær og mangfold ut fra ulike perspektiver. Bokens røde tråder samles i et argument for en nærværets pedagogikk: en pedagogikk som uavhengig av rammebetingelser næres av kjærlighet til livet, kunnskapen og menneskene. «Pedagogisk nærvær» henvender seg både til de som skal bli lærere, og til de som allerede arbeider med barn i skolen eller innenfor andre pedagogiske virksomheter. Foreldre kan også ha glede og nytte av denne boka.

ISBN9788215035673
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215035260
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne-Lise Arnesen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Skolen har som mandat å fremme alle barns og unges vekst og utvikling og motvirke risiko for diskriminering, marginalisering og ekskludering. Alle elever skal oppleve deltakelse, tilhørighet og fellesskap. I denne boka argumenteres det for at læreren er den viktigste ressursen for å utvikle en inkluderende og mangfoldig skole. Inkluderingsarbeid krever et pedagogisk engasjement i form av nærvær. Dette nærværet kan bli en virkelig drivkraft for at alle elever trives og får en meningsfull skolegang. Gjennom åtte kapitler behandles skolen som inkluderingsarena og risikosone, pedagogisk nærvær og mangfold ut fra ulike perspektiver. Bokens røde tråder samles i et argument for en nærværets pedagogikk: en pedagogikk som uavhengig av rammebetingelser næres av kjærlighet til livet, kunnskapen og menneskene. «Pedagogisk nærvær» henvender seg både til de som skal bli lærere, og til de som allerede arbeider med barn i skolen eller innenfor andre pedagogiske virksomheter. Foreldre kan også ha glede og nytte av denne boka.

Om boka

ISBN9788215035673
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215035260
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne-Lise Arnesen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde