Å analysere og endre praksis : teorien om praksisarkitekturer
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Det finnes mange teorier om og for praksis. Praksisteorier og hva teoretisering av praksis innebærer har likevel hatt liten plass så langt i lærerutdanningene, hvor det kanskje har vært mest fokus på gapet mellom teori og praksis og behovet for å bygge bro mellom de to. Denne boken handler om teorien om praksisarkitekturer. En teori som legger til rette for å kunne innta et helhetlig perspektiv til hva som faktisk skjer og hva som former og begrenser en praksis. Teorien om praksisarkitektur er et verdifullt redskap for å analysere, utvikle og teoretisere, og ser på praksis som sosialt fremfor noe som tilhører eller gjøres av den enkelte. Den kan også fungere på flere nivåer, fra å være et enkelt redskap for å analysere observasjoner i et klasserom og i en skoles organisasjon, til å gjøre dypere analyser av ulike praksiser i det samfunnet og den globale og historiske utviklingen (eller virkeligheten) skolen er en del av. Boken består av 13 vitenskapelige kapitler som samlet gir et godt grunnlag for å analysere og teoretisere praksis. Primærmålgruppen er studenter i ulike lærerutdanninger på masternivå. I tillegg er boken aktuell for lærere og forskere med interesse for feltet.
Om boka
ISBN | 9788215043906 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215043890 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Jessica AspforsRachel JakhellnEla Sjølie |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Det finnes mange teorier om og for praksis. Praksisteorier og hva teoretisering av praksis innebærer har likevel hatt liten plass så langt i lærerutdanningene, hvor det kanskje har vært mest fokus på gapet mellom teori og praksis og behovet for å bygge bro mellom de to. Denne boken handler om teorien om praksisarkitekturer. En teori som legger til rette for å kunne innta et helhetlig perspektiv til hva som faktisk skjer og hva som former og begrenser en praksis. Teorien om praksisarkitektur er et verdifullt redskap for å analysere, utvikle og teoretisere, og ser på praksis som sosialt fremfor noe som tilhører eller gjøres av den enkelte. Den kan også fungere på flere nivåer, fra å være et enkelt redskap for å analysere observasjoner i et klasserom og i en skoles organisasjon, til å gjøre dypere analyser av ulike praksiser i det samfunnet og den globale og historiske utviklingen (eller virkeligheten) skolen er en del av. Boken består av 13 vitenskapelige kapitler som samlet gir et godt grunnlag for å analysere og teoretisere praksis. Primærmålgruppen er studenter i ulike lærerutdanninger på masternivå. I tillegg er boken aktuell for lærere og forskere med interesse for feltet.
Om boka
ISBN | 9788215043906 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215043890 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Jessica AspforsRachel JakhellnEla Sjølie |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |