Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Opplæring til selvstendighet : et sosialt kognitivt perspektiv
Cecilie Skaalvik (red.)Marit Uthus (red.)

Opplæring til selvstendighet : et sosialt kognitivt perspektiv

2020Bokmål121 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Hva forstår vi med selvstendighet og selvstendige handlinger?
Hvorfor er selvstendighet så viktig?
Hvordan kan man utvikle selvstendighet gjennom opplæring?

Formålet med denne boka er å gi leserne kunnskap om hvordan de kan fremme selvstendighet hos barn og unge. Selvstendighet drøftes med utgangspunkt i sosial kognitiv teori, med særlig vekt på grunnbegrepene human agency, forventning om mestring og selvregulering.

Forfatterne drøfter verdier som grunnlag for utvikling og utøvelse av selvstendighet, om selvstendighet alltid er et gode og hvilken betydning selvstendighet har for psykisk helse.

Redaktører for boken er Cecilie Skaalvik, universitetslektor i pedagogikk og Marit Uthus, førsteamanuensis i spesialpedagogikk. Begge tilsatt ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

Øvrige bidragsytere er Einar M. Skaalvik, professor emeritus i pedagogisk psykologi og er nå knyttet til NTNU Samfunnsforskning og Sidsel Skaalvik, professor emerita i spesialpedagogikk ved NTNU.

ISBN9788215045597
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215036168
Originalt formatEPUB
RedaktørerCecilie SkaalvikMarit Uthus
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Hva forstår vi med selvstendighet og selvstendige handlinger?
Hvorfor er selvstendighet så viktig?
Hvordan kan man utvikle selvstendighet gjennom opplæring?

Formålet med denne boka er å gi leserne kunnskap om hvordan de kan fremme selvstendighet hos barn og unge. Selvstendighet drøftes med utgangspunkt i sosial kognitiv teori, med særlig vekt på grunnbegrepene human agency, forventning om mestring og selvregulering.

Forfatterne drøfter verdier som grunnlag for utvikling og utøvelse av selvstendighet, om selvstendighet alltid er et gode og hvilken betydning selvstendighet har for psykisk helse.

Redaktører for boken er Cecilie Skaalvik, universitetslektor i pedagogikk og Marit Uthus, førsteamanuensis i spesialpedagogikk. Begge tilsatt ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

Øvrige bidragsytere er Einar M. Skaalvik, professor emeritus i pedagogisk psykologi og er nå knyttet til NTNU Samfunnsforskning og Sidsel Skaalvik, professor emerita i spesialpedagogikk ved NTNU.

Om boka

ISBN9788215045597
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215036168
Originalt formatEPUB
RedaktørerCecilie SkaalvikMarit Uthus
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde