Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Lærende ledelse : skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur
Anne Berit EmstadIde Katrine Birkeland

Lærende ledelse : skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur

2020Bokmål241 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 0,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Denne boken presenterer ny forskning på skoleledelse og gir et grunnlag for refleksjon rundt hvordan skoleledere kan bidra til å utvikle en profesjonell læringskultur. Forfatterne forklarer grundig hvorfor strategiene og tenkningen som introduseres kan bidra til å skape en profesjonell læringskultur og dermed øke sannsynligheten for læreres pedagogiske utvikling. Boken bygger på Argyris, Schön og Robinsons mangeårige forskning på elevsentrert ledelse og ledelse som er åpen for læring. Til grunn ligger også et forskningsprosjekt der Emstad og Birkeland over tid jobbet med skoleledere på både kommune- og fylkeskommunenivå. Sammen har de bygget empirisk forskning knyttet til ledelsens rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur, som et viktig premiss for profesjonelle læringsfellesskap i egen skole. Robinson bidrar med to kapitler i boken, et teoretisk og et empirisk, basert på data samlet i en norsk kontekst. Boken er et viktig bidrag for både forskere og praktikere som jobber med leder- og skoleutvikling, og for skoleledere selv.

ISBN9788215046723
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215030753
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne Berit EmstadIde Katrine Birkeland
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Ja
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 0,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Denne boken presenterer ny forskning på skoleledelse og gir et grunnlag for refleksjon rundt hvordan skoleledere kan bidra til å utvikle en profesjonell læringskultur. Forfatterne forklarer grundig hvorfor strategiene og tenkningen som introduseres kan bidra til å skape en profesjonell læringskultur og dermed øke sannsynligheten for læreres pedagogiske utvikling. Boken bygger på Argyris, Schön og Robinsons mangeårige forskning på elevsentrert ledelse og ledelse som er åpen for læring. Til grunn ligger også et forskningsprosjekt der Emstad og Birkeland over tid jobbet med skoleledere på både kommune- og fylkeskommunenivå. Sammen har de bygget empirisk forskning knyttet til ledelsens rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur, som et viktig premiss for profesjonelle læringsfellesskap i egen skole. Robinson bidrar med to kapitler i boken, et teoretisk og et empirisk, basert på data samlet i en norsk kontekst. Boken er et viktig bidrag for både forskere og praktikere som jobber med leder- og skoleutvikling, og for skoleledere selv.

Om boka

ISBN9788215046723
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215030753
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne Berit EmstadIde Katrine Birkeland
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Ja

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!