PISA - sannheten om skolen?
Beskrivelse
I de siste årene har internasjonale målinger fått økt oppmerksomhet i media. Er resultatene en dom over skolens kvaliteter? Denne boka fra 2010 bidrar til å forstå hvordan utdanningspolitiske visjoner endres i lys av PISA og diskuterer både tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av undersøkelser som PISA. Boka spenner over flere fagfelt og berører nasjonale reformer, vurderingssystemer, skole og klasserom. Antologien gir faglige innspill til en fagkritisk diskusjon om PISA. Første del av boka beskriver bakgrunnen for PISA og andre storskalaundersøkelser som tester elevresultater. Andre del presenterer PISAs rammeverk og drøfter forholdet mellom internasjonale storskalaundersøkelser og nasjonale reformer. Tredje del av boka ser internasjonale undersøkelser som TIMSS og PISA fra skolens synsvinkel. Forfatterne representerer en rekke universiteter og høyskoler i Norge og Sverige: Kari Bachmann, Nils Rune Birkeland, Erling Lars Dale, Astrid B. Eggen, Hanna Eklöf, Gunnar Gjone, Berit Haug, Peder Haug, Cecilie Haugen, Therese Nerheim Hopfenbeck, Harald Jarning, Lise Iversen Kulbrandstad, Gjert Langfeldt, Christian Lundahl, Ulf P. Lundgren, Randi Myklebust og Daniel Pettersson. Boka er redigert av Eyvind Elstad og Kirsten Sivesind ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), Universitetet i Oslo.
Om boka
ISBN | 9788215054476 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215014876 |
Originalt format | |
Redaktører | Eyvind ElstadKirsten Sivesind |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |
I de siste årene har internasjonale målinger fått økt oppmerksomhet i media. Er resultatene en dom over skolens kvaliteter? Denne boka fra 2010 bidrar til å forstå hvordan utdanningspolitiske visjoner endres i lys av PISA og diskuterer både tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av undersøkelser som PISA. Boka spenner over flere fagfelt og berører nasjonale reformer, vurderingssystemer, skole og klasserom. Antologien gir faglige innspill til en fagkritisk diskusjon om PISA. Første del av boka beskriver bakgrunnen for PISA og andre storskalaundersøkelser som tester elevresultater. Andre del presenterer PISAs rammeverk og drøfter forholdet mellom internasjonale storskalaundersøkelser og nasjonale reformer. Tredje del av boka ser internasjonale undersøkelser som TIMSS og PISA fra skolens synsvinkel. Forfatterne representerer en rekke universiteter og høyskoler i Norge og Sverige: Kari Bachmann, Nils Rune Birkeland, Erling Lars Dale, Astrid B. Eggen, Hanna Eklöf, Gunnar Gjone, Berit Haug, Peder Haug, Cecilie Haugen, Therese Nerheim Hopfenbeck, Harald Jarning, Lise Iversen Kulbrandstad, Gjert Langfeldt, Christian Lundahl, Ulf P. Lundgren, Randi Myklebust og Daniel Pettersson. Boka er redigert av Eyvind Elstad og Kirsten Sivesind ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), Universitetet i Oslo.
Om boka
ISBN | 9788215054476 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215014876 |
Originalt format | |
Redaktører | Eyvind ElstadKirsten Sivesind |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |