Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Mobbingens psykologi : hva kan skolen gjøre?
Erling Roland

Mobbingens psykologi : hva kan skolen gjøre?

2021Bokmål213 sider

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Erling Roland er en av landets ledende eksperter på mobbing. I denne boka fra 2014 gir han leseren ny innsikt i mobbingens ulike ansikter. Hvem er plagerne og hvem er mobbeofrene? Og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmeforholdene for mobbing? Erling Roland ser på hva norsk og internasjonal forskning sier om mobbing. Finnes det dokumenterte metoder for å stoppe mobbing? Boka er praktisk oppbygd og viser til framgangsmåter for hvordan skolens ledelse kan bidra til en standard som forebygger mobbing på alle trinn i skolen. Teksten om klasseledelse gir lærere og assistenter verktøy for systematisk å bygge relasjoner, rutiner og normer i elevgruppen, og boka viser hvordan dette forebygger mobbing. Samarbeidet med de foresatte er et ledd i dette. Denne andre utgaven er supplert med ny forskning om mobbing på nettet, og om hvordan vi kan avsløre mobbing. ...... - Denne boken bør være i et hvert lærerbibliotek ... Han kjenner praksisfeltet godt nok til å velge ut det mest relevante stoffet fra dagens hav av fragmentarisk og usystematisk informasjon. Alle profesjonelle skolefolk lærere og alle interesserte foreldre vil kunne lære mer om fenomenet mobbing..... (Kjell Skogen, professor emeritus, UiO, Bedre skole 2, 2014) ............. Erling Roland er professor i pedagogisk psykologi og arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i pedagogikk.

ISBN9788215055503
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215022833
Originalt formatPDF
ForfattereErling Roland
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Erling Roland er en av landets ledende eksperter på mobbing. I denne boka fra 2014 gir han leseren ny innsikt i mobbingens ulike ansikter. Hvem er plagerne og hvem er mobbeofrene? Og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmeforholdene for mobbing? Erling Roland ser på hva norsk og internasjonal forskning sier om mobbing. Finnes det dokumenterte metoder for å stoppe mobbing? Boka er praktisk oppbygd og viser til framgangsmåter for hvordan skolens ledelse kan bidra til en standard som forebygger mobbing på alle trinn i skolen. Teksten om klasseledelse gir lærere og assistenter verktøy for systematisk å bygge relasjoner, rutiner og normer i elevgruppen, og boka viser hvordan dette forebygger mobbing. Samarbeidet med de foresatte er et ledd i dette. Denne andre utgaven er supplert med ny forskning om mobbing på nettet, og om hvordan vi kan avsløre mobbing. ...... - Denne boken bør være i et hvert lærerbibliotek ... Han kjenner praksisfeltet godt nok til å velge ut det mest relevante stoffet fra dagens hav av fragmentarisk og usystematisk informasjon. Alle profesjonelle skolefolk lærere og alle interesserte foreldre vil kunne lære mer om fenomenet mobbing..... (Kjell Skogen, professor emeritus, UiO, Bedre skole 2, 2014) ............. Erling Roland er professor i pedagogisk psykologi og arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i pedagogikk.

Om boka

ISBN9788215055503
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215022833
Originalt formatPDF
ForfattereErling Roland
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde

Ikke tilgjengelig på allvit.no.