Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Samtale, samskrive, samhandle : nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill
Randi Solheim (red.)Hildegunn Otnes (red.)

Samtale, samskrive, samhandle : nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill

2022Flerspråklig, Bokmål, Nynorsk, Engelsk, Svensk234 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Samtaler er grunnleggende for barn og unges læring i skolen. Å snakke sammen bidrar ikke bare til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter, men også å lære fag, bli gode skrivere og lesere - og myndige og deltakende samfunnsborgere. Også for lærere gir samtaler nyttige verktøy, både i undervisning og faglig utvikling.

Denne boka gir nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill, fra ulike faglige ståsteder. Den viser hvordan snakking og skriving kan kaste gjensidig lys over hverandre, både i elevenes læringsprosesser og i utvikling av læreres profesjonskompetanse. For å lykkes med samtaler som bidrar til læring, trenger man kunnskaper om ulike måter å samtale på. Forfatterne legger særlig vekt på hvordan samtaler kan styrke skriveopplæringen, fra småskole til lærerutdanning.

Samtale, samskrive, samhandle henvender seg til lærerstudenter, lærere og forskere. Bokas redaktører er Randi Solheim, Hildegunn Otnes og Marit Olave Riis-Johansen. De er tilknytta Institutt for lærerutdanning ved NTNU og har sammen lang erfaring fra forskning på skriving og samtale i ulike utdanningskontekster. De øvrige forfatterne representerer sentrale forskningsmiljøer nasjonalt og internasjonalt.

ISBN9788215057279
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215057248
Originalt formatEPUB
RedaktørerRandi SolheimHildegunn OtnesMarit Olave Riis-Johansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Samtaler er grunnleggende for barn og unges læring i skolen. Å snakke sammen bidrar ikke bare til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter, men også å lære fag, bli gode skrivere og lesere - og myndige og deltakende samfunnsborgere. Også for lærere gir samtaler nyttige verktøy, både i undervisning og faglig utvikling.

Denne boka gir nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill, fra ulike faglige ståsteder. Den viser hvordan snakking og skriving kan kaste gjensidig lys over hverandre, både i elevenes læringsprosesser og i utvikling av læreres profesjonskompetanse. For å lykkes med samtaler som bidrar til læring, trenger man kunnskaper om ulike måter å samtale på. Forfatterne legger særlig vekt på hvordan samtaler kan styrke skriveopplæringen, fra småskole til lærerutdanning.

Samtale, samskrive, samhandle henvender seg til lærerstudenter, lærere og forskere. Bokas redaktører er Randi Solheim, Hildegunn Otnes og Marit Olave Riis-Johansen. De er tilknytta Institutt for lærerutdanning ved NTNU og har sammen lang erfaring fra forskning på skriving og samtale i ulike utdanningskontekster. De øvrige forfatterne representerer sentrale forskningsmiljøer nasjonalt og internasjonalt.

Om boka

ISBN9788215057279
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215057248
Originalt formatEPUB
RedaktørerRandi SolheimHildegunn OtnesMarit Olave Riis-Johansen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde