Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring : en pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft
Gitte Cecilie Motzfeldt (red.)Ragnhild L. Næsje (red.)

Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring : en pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft

2023Bokmål293 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne fortellingen danner rammen og konteksten for ulike hendelser som legger til rette for at elevene får eierskap til og medvirkning i eget læringsforløp. Storyline er elevsentrert og tar i bruk aktive og utforskende metoder, og innbyr til tverrfaglige og temabaserte undervisningsforløp hvor de estetiske læreprosessene står sentralt. Uavhengig av om fortellingen er forankret i faktiske hendelser fra nåtiden eller fortiden, eller i et oppdiktet univers, fungerer den som en ramme for utforsking i et læringsfellesskap som åpner for mangfold av perspektiver.

Denne antologien løfter kritiske aspekter, muligheter og utfordringer ved å gjennomføre storyline i ungdomsskole og videregående skole. Forfatterne legger spesiell vekt på bærekraftig utvikling som et av de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020. Den pedagogiske tilnærmingen gir muligheter til å utforske virkelighetsnære hendelser og utfordringer som av natur er fagovergripende.

Antologien presenterer varierte eksempler på storylineopplegg tilpasset ulike trinn og elevgrupper, både i ungdomsskolen og i videregående opplæring. Disse vil kunne fungere som hjelp og inspirasjon når lærere selv skal gjennomføre storyline. I tillegg gir antologien innsikt i både teoretiske og didaktiske perspektiver ved storyline. Forfatterne argumenterer for at storyline åpner opp for en helhetlig forståelse av fenomener ved å benytte en undersøkende og kritisk tilnærming. I tillegg fremmer storyline kreativitet og sanseopplevelser.

Antologien henvender seg til lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, skoleledere, skoleeiere, og forskere i skole og utdanning som er interessert i å vite mer om alternative, utforskende og kreative undervisningsformer.

ISBN9788215061443
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215060941
Originalt formatEPUB
RedaktørerGitte Cecilie MotzfeldtRagnhild L. NæsjeMargaretha HäggströmStein Arnold BerggrenKristine Høeg Karlsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne fortellingen danner rammen og konteksten for ulike hendelser som legger til rette for at elevene får eierskap til og medvirkning i eget læringsforløp. Storyline er elevsentrert og tar i bruk aktive og utforskende metoder, og innbyr til tverrfaglige og temabaserte undervisningsforløp hvor de estetiske læreprosessene står sentralt. Uavhengig av om fortellingen er forankret i faktiske hendelser fra nåtiden eller fortiden, eller i et oppdiktet univers, fungerer den som en ramme for utforsking i et læringsfellesskap som åpner for mangfold av perspektiver.

Denne antologien løfter kritiske aspekter, muligheter og utfordringer ved å gjennomføre storyline i ungdomsskole og videregående skole. Forfatterne legger spesiell vekt på bærekraftig utvikling som et av de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020. Den pedagogiske tilnærmingen gir muligheter til å utforske virkelighetsnære hendelser og utfordringer som av natur er fagovergripende.

Antologien presenterer varierte eksempler på storylineopplegg tilpasset ulike trinn og elevgrupper, både i ungdomsskolen og i videregående opplæring. Disse vil kunne fungere som hjelp og inspirasjon når lærere selv skal gjennomføre storyline. I tillegg gir antologien innsikt i både teoretiske og didaktiske perspektiver ved storyline. Forfatterne argumenterer for at storyline åpner opp for en helhetlig forståelse av fenomener ved å benytte en undersøkende og kritisk tilnærming. I tillegg fremmer storyline kreativitet og sanseopplevelser.

Antologien henvender seg til lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, skoleledere, skoleeiere, og forskere i skole og utdanning som er interessert i å vite mer om alternative, utforskende og kreative undervisningsformer.

Om boka

ISBN9788215061443
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215060941
Originalt formatEPUB
RedaktørerGitte Cecilie MotzfeldtRagnhild L. NæsjeMargaretha HäggströmStein Arnold BerggrenKristine Høeg Karlsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde