Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling
Bente ForsbakkTrond Lekang

Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling

2023BokmålOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Forskningen vi presenterer i denne boken vektlegger kompetanse og profesjonsutvikling som forutsetning for skoleutvikling. Gjennom 14 kapitler begrunner vi hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling står sentralt i utviklingsarbeid. Med bokens tittel "Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling" presenterer vi en sammenheng og progresjon i arbeidet med å utvikle skolen innenfra. Det å utvikle kompetanse kollektivt utgjør kjernen i skolens profesjonelle læringsfellesskap, og inngår i en verdikjede som strekker seg fra nasjonal utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet. Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring. Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere. Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.

ISBN9788215061832
UtgiverUniversitetsforlaget
Originalt formatEPUB
ForfattereBente ForsbakkTrond LekangNils Ole Nilsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Forskningen vi presenterer i denne boken vektlegger kompetanse og profesjonsutvikling som forutsetning for skoleutvikling. Gjennom 14 kapitler begrunner vi hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling står sentralt i utviklingsarbeid. Med bokens tittel "Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling" presenterer vi en sammenheng og progresjon i arbeidet med å utvikle skolen innenfra. Det å utvikle kompetanse kollektivt utgjør kjernen i skolens profesjonelle læringsfellesskap, og inngår i en verdikjede som strekker seg fra nasjonal utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet. Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring. Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere. Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.

Om boka

ISBN9788215061832
UtgiverUniversitetsforlaget
Originalt formatEPUB
ForfattereBente ForsbakkTrond LekangNils Ole Nilsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!