Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning
Anna R. Moxnes (red.)Terese Wilhelmsen (red.)

Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning

2022Bokmål, DanskOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Hvordan utvikler vi vår egen undervisningspraksis i høyere utdanning? Med økt søkelys på universitets- og høgskolepedagogikk har det vokst fram et behov for mer kunnskap om hva forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i barnehagelærerutdanningene kan være.

Forfatterne løfter frem et mangfold av forskningstilnærminger, vitenskapelige innganger og etiske perspektiver. Intensjonen er å inspirere til både forsknings- og utviklingsarbeid. Det handler om forskning på egen undervisningspraksis, studentevaluering, veiledning av studenter og opplæring av praksislærere, praksisoppgaver, trepartssamarbeid, koblinger mellom praksis og teori og teoretiske begreper.

Boka henvender seg til akademisk ansatte i lærerutdanninger og fagfeltet for øvrig. Den er aktuell for bruk i ph.d.-studier, ansatte i kvalifiseringsløp og for masterstudenter.

Redaktørene har med seg bidragsyterne Mailin Alsø, Turid Skarre Aasebø, Nils Rune Birkeland, David Lansing Cameron, Liv Torunn Eik, Synnøve Eikeland, Ole Henrik Hansen, Signe Marie Hanssen, Hilde Dehnæs Hogsnes, Torhild Erika Høydalsvik, Lise Juritsen, Tove Lafton, Ann Sofi Larsen, Hilde Gry Leer-Salvesen, Hilde Løvig-Larsen, Henriette Oseth-Andersen, Anne B. Reinertsen, Tuula H. Skarstein, Berit Oddrun Sletten, Ingunn Sælid Sell, Kari Søndenå, Oliver Thiel, Kristin Rydjord Tholin, Bente Ulla, Heidi Østland Vala og Jostein Paulgård Østmoen.

ISBN9788215065281
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215060705
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnna R. MoxnesTerese WilhelmsenSteinar ØvreåsMarianne Olsen SantanaTeresa K. Aslanian
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Hvordan utvikler vi vår egen undervisningspraksis i høyere utdanning? Med økt søkelys på universitets- og høgskolepedagogikk har det vokst fram et behov for mer kunnskap om hva forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i barnehagelærerutdanningene kan være.

Forfatterne løfter frem et mangfold av forskningstilnærminger, vitenskapelige innganger og etiske perspektiver. Intensjonen er å inspirere til både forsknings- og utviklingsarbeid. Det handler om forskning på egen undervisningspraksis, studentevaluering, veiledning av studenter og opplæring av praksislærere, praksisoppgaver, trepartssamarbeid, koblinger mellom praksis og teori og teoretiske begreper.

Boka henvender seg til akademisk ansatte i lærerutdanninger og fagfeltet for øvrig. Den er aktuell for bruk i ph.d.-studier, ansatte i kvalifiseringsløp og for masterstudenter.

Redaktørene har med seg bidragsyterne Mailin Alsø, Turid Skarre Aasebø, Nils Rune Birkeland, David Lansing Cameron, Liv Torunn Eik, Synnøve Eikeland, Ole Henrik Hansen, Signe Marie Hanssen, Hilde Dehnæs Hogsnes, Torhild Erika Høydalsvik, Lise Juritsen, Tove Lafton, Ann Sofi Larsen, Hilde Gry Leer-Salvesen, Hilde Løvig-Larsen, Henriette Oseth-Andersen, Anne B. Reinertsen, Tuula H. Skarstein, Berit Oddrun Sletten, Ingunn Sælid Sell, Kari Søndenå, Oliver Thiel, Kristin Rydjord Tholin, Bente Ulla, Heidi Østland Vala og Jostein Paulgård Østmoen.

Om boka

ISBN9788215065281
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215060705
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnna R. MoxnesTerese WilhelmsenSteinar ØvreåsMarianne Olsen SantanaTeresa K. Aslanian
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde