Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Deltakende læring
Frode Olav Haara (red.)Lene Hayden Taraldsen (red.)

Deltakende læring

2024Bokmål, Nynorsk185 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hvordan kan elevene bli mer deltakende i sin egen skolehverdag? Hvordan kan vi gi elevene større medansvar for egen undervisning? I denne boka ser forfatterne på premisser og grunnlag for å gi begrepet deltakende læring et didaktisk innhold. I samarbeid med lærerutdannere og lærere i skolen, gir de eksempler på undervisning som vektlegger deltakende læring, hva den krever og hva den tilbyr for elever. Deltakende læring er en tilnærming til undervisning og læring som legger til rette for at eleven skal kunne utvikle sin kompetanse knyttet til sosial interaksjon, problemløsning, kritisk tenking og kreativitet gjennom arbeid i fag. Eksemplene i boka er i hovedsak hentet fra basisfagene norsk, engelsk og matematikk, men er godt egnet til bruk også i andre fag. Forfatterne ønsker å vise at det fins mange muligheter for tilrettelegging av deltakende læring, både før, i og etter ulike lærings aktiviteter. Deltakende læring kan være et viktig prinsipp i prioritering av grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig arbeid. Målgruppe for boka er studenter i grunnskolelærerutdanning, lærere og skoleledere.

ISBN9788215071206
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215070377
Originalt formatEPUB
RedaktørerFrode Olav HaaraLene Hayden TaraldsenMari Skjerdal Lysne
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hvordan kan elevene bli mer deltakende i sin egen skolehverdag? Hvordan kan vi gi elevene større medansvar for egen undervisning? I denne boka ser forfatterne på premisser og grunnlag for å gi begrepet deltakende læring et didaktisk innhold. I samarbeid med lærerutdannere og lærere i skolen, gir de eksempler på undervisning som vektlegger deltakende læring, hva den krever og hva den tilbyr for elever. Deltakende læring er en tilnærming til undervisning og læring som legger til rette for at eleven skal kunne utvikle sin kompetanse knyttet til sosial interaksjon, problemløsning, kritisk tenking og kreativitet gjennom arbeid i fag. Eksemplene i boka er i hovedsak hentet fra basisfagene norsk, engelsk og matematikk, men er godt egnet til bruk også i andre fag. Forfatterne ønsker å vise at det fins mange muligheter for tilrettelegging av deltakende læring, både før, i og etter ulike lærings aktiviteter. Deltakende læring kan være et viktig prinsipp i prioritering av grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig arbeid. Målgruppe for boka er studenter i grunnskolelærerutdanning, lærere og skoleledere.

Om boka

ISBN9788215071206
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215070377
Originalt formatEPUB
RedaktørerFrode Olav HaaraLene Hayden TaraldsenMari Skjerdal Lysne
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde