Vurderingskompetanse i skolen : praksis, læring og utvikling
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Vurdering kan både forsterke og forstyrre læring, og god vurderingskompetanse er viktig i alle fagene i skolen. Med utgangspunkt i den nasjonale satsningen «Vurdering for læring» viser Vurderingskompetanse i skolen hvordan: * man kan utvikle forståelsen av vurdering i skolen * man kan lede utviklingsarbeidet * elever, lærere, skoleledere, skoleeiere og foreldre kan involveres i skolens vurderingskultur. Forfatterne illustrerer sentrale prinsipper og begreper innen vurdering med rike eksempler fra undervisning og skoleutvikling på barnetrinnet, ungdomsskolen og i videregående opplæring. De har et praksisnært perspektiv, og beskriver og forklarer hvordan de ulike aktørene tenker, handler og lærer sammen. Forfatterne viser også hvordan arbeidet påvirker skolen som organisasjon og skolesystemet som helhet. Boken er skrevet for forskere og andre som arbeider med vurdering i skolen. Forfatterne er forskere ved NTNU og har lang erfaring med lærerutdanning, skoleutvikling og vurderingsforskning. Bidragsyterne er Henning Fjørtoft, Lise Vikan Sandvik, Trond Buland, Gunnar Engvik og Inger Langseth. «Endringsprosesser i skolen tar lang tid, fordi det er ulike meninger om nye ideer. Forfatterne gi leseren mange gode tips.» Anne Berit Nystad i tidsskriftet NORSKLÆREREN
Om boka
ISBN | 9788215073866 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215025889 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Henning FjørtoftLise Vikan Sandvik |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Vurdering kan både forsterke og forstyrre læring, og god vurderingskompetanse er viktig i alle fagene i skolen. Med utgangspunkt i den nasjonale satsningen «Vurdering for læring» viser Vurderingskompetanse i skolen hvordan: * man kan utvikle forståelsen av vurdering i skolen * man kan lede utviklingsarbeidet * elever, lærere, skoleledere, skoleeiere og foreldre kan involveres i skolens vurderingskultur. Forfatterne illustrerer sentrale prinsipper og begreper innen vurdering med rike eksempler fra undervisning og skoleutvikling på barnetrinnet, ungdomsskolen og i videregående opplæring. De har et praksisnært perspektiv, og beskriver og forklarer hvordan de ulike aktørene tenker, handler og lærer sammen. Forfatterne viser også hvordan arbeidet påvirker skolen som organisasjon og skolesystemet som helhet. Boken er skrevet for forskere og andre som arbeider med vurdering i skolen. Forfatterne er forskere ved NTNU og har lang erfaring med lærerutdanning, skoleutvikling og vurderingsforskning. Bidragsyterne er Henning Fjørtoft, Lise Vikan Sandvik, Trond Buland, Gunnar Engvik og Inger Langseth. «Endringsprosesser i skolen tar lang tid, fordi det er ulike meninger om nye ideer. Forfatterne gi leseren mange gode tips.» Anne Berit Nystad i tidsskriftet NORSKLÆREREN
Om boka
ISBN | 9788215073866 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215025889 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Henning FjørtoftLise Vikan Sandvik |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |