Skole- og utdanningssektoren i utvikling
Beskrivelse
Ungdomstrinn i utvikling var en nasjonal satsing rettet mot ungdomsskoler og skoler med ungdomstrinn. I alt 1114 skoler deltok i satsingen frem til 2018. Satsingen var rettet inn mot å utvikle god læring og et godt læringsmiljø gjennom bedre klasseledelse og mot å forbedre opplæringen i lesing, skriving og regning. Det skulle videre legges vekt på å utvikle en mer praktisk og variert undervisning som skulle oppleves som relevant og utfordrende av elevene. Målet var å fremme en god praksisendring over tid og å videreutvikle skolen som en lærende organisasjon, slik at alle ledere og ansatte kan samarbeide godt om å forbedre elevenes læring. For å nå dette målet har mange aktører deltatt i arbeidet: fagansatte i universitets- og høyskolesektoren og fire nasjonale sentre (Matematikksenteret, Skrivesenteret, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret), kommunenes skoleadministrasjon, utviklingsveiledere og ressurslærere. En gruppe ved ILU/NTNU, kalt koordineringsgruppen, hadde det faglige ansvaret for et nettverk som samlet fagansatte i universitets- og høyskolesektoren og de fire nasjonale sentrene. Denne gruppen har også forsket på satsingen, med fokus på å få frem kunnskap om hva som er av betydning for å få til utvikling og læring. Boken er basert på koordineringsgruppens arbeid og forskning. Den vil være interessant for forskere/lærerutdannere og alle som engasjerer seg i undervisning, læring og skoleutvikling.
Om boka
ISBN | 9788245027464 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245023671 |
Originalt format | |
Redaktører | May Britt PostholmAnita NormannThomas DahlErlend DehlinGunnar EngvikEirik J. Irgens |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Ungdomstrinn i utvikling var en nasjonal satsing rettet mot ungdomsskoler og skoler med ungdomstrinn. I alt 1114 skoler deltok i satsingen frem til 2018. Satsingen var rettet inn mot å utvikle god læring og et godt læringsmiljø gjennom bedre klasseledelse og mot å forbedre opplæringen i lesing, skriving og regning. Det skulle videre legges vekt på å utvikle en mer praktisk og variert undervisning som skulle oppleves som relevant og utfordrende av elevene. Målet var å fremme en god praksisendring over tid og å videreutvikle skolen som en lærende organisasjon, slik at alle ledere og ansatte kan samarbeide godt om å forbedre elevenes læring. For å nå dette målet har mange aktører deltatt i arbeidet: fagansatte i universitets- og høyskolesektoren og fire nasjonale sentre (Matematikksenteret, Skrivesenteret, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret), kommunenes skoleadministrasjon, utviklingsveiledere og ressurslærere. En gruppe ved ILU/NTNU, kalt koordineringsgruppen, hadde det faglige ansvaret for et nettverk som samlet fagansatte i universitets- og høyskolesektoren og de fire nasjonale sentrene. Denne gruppen har også forsket på satsingen, med fokus på å få frem kunnskap om hva som er av betydning for å få til utvikling og læring. Boken er basert på koordineringsgruppens arbeid og forskning. Den vil være interessant for forskere/lærerutdannere og alle som engasjerer seg i undervisning, læring og skoleutvikling.
Om boka
ISBN | 9788245027464 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245023671 |
Originalt format | |
Redaktører | May Britt PostholmAnita NormannThomas DahlErlend DehlinGunnar EngvikEirik J. Irgens |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |