Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet : på barns vilkår
Liv Gjems

Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet : på barns vilkår

2019Bokmål197 sider
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Denne boken er resultat av et forskningsprosjekt som har fokusert på kunnskaper som er sentrale for å støtte barns tilegnelse av tidlig litterasitet. Tidlig litterasitet handler om alt barn lærer om språk, fra fødselen til ca. åtteårsalderen. I tidlig litterasitet inngår muntlig språk og det å lære ord, lære å formulere setninger og formidle budskap til andre, og ikke minst å forstå hva andre snakker om og er opptatt av. Disse språklige kunnskapene har barn stor glede av når de leker med hverandre, utforsker ting de er opptatt av, og deltar i ulike aktiviteter. Det muntlige språket de har med seg når de begynner på skolen, legger grunnlaget for at de lærer seg å lese og skrive. Barnehageårene utgjør dermed grunnmuren i barns utdanning. Det å tilegne seg et rikt muntlig språk i barnehageårene er en krevende læringsprosess, og barn er avhengige av at barnehagepersonalet vet hvordan de kan støtte og stimulere ulike barns språklæring. Det stilles følgelig store krav til barnehagepersonalet for å fange opp hva barna er opptatt av, og hva slags språklig støtte forskjellige barn vil ha fordel av å få. Barn i barnehagealderen lærer språk best når de får snakke om tema som engasjerer dem, sammen med barnehagepersonale de har gode og trygge relasjoner til, og som inviterer dem til aktivt å bruke språket selv. Boken presenterer barns språktilegnelse fra de begynner i barnehagen, og kjennetegn på mønstrene for språktilegnelse gjennom barnehageårene. Den gir også ideer til hvordan personalet kan støtte barn ved å legge til rette for ordlæring, og ved å lære dem å samtale i ulike aktiviteter og situasjoner. Liv Gjems er professor i pedagogikk ved Høgskolen Sørøst-Norge.

ISBN9788245028287
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245018554
Originalt formatPDF
ForfattereLiv Gjems
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Denne boken er resultat av et forskningsprosjekt som har fokusert på kunnskaper som er sentrale for å støtte barns tilegnelse av tidlig litterasitet. Tidlig litterasitet handler om alt barn lærer om språk, fra fødselen til ca. åtteårsalderen. I tidlig litterasitet inngår muntlig språk og det å lære ord, lære å formulere setninger og formidle budskap til andre, og ikke minst å forstå hva andre snakker om og er opptatt av. Disse språklige kunnskapene har barn stor glede av når de leker med hverandre, utforsker ting de er opptatt av, og deltar i ulike aktiviteter. Det muntlige språket de har med seg når de begynner på skolen, legger grunnlaget for at de lærer seg å lese og skrive. Barnehageårene utgjør dermed grunnmuren i barns utdanning. Det å tilegne seg et rikt muntlig språk i barnehageårene er en krevende læringsprosess, og barn er avhengige av at barnehagepersonalet vet hvordan de kan støtte og stimulere ulike barns språklæring. Det stilles følgelig store krav til barnehagepersonalet for å fange opp hva barna er opptatt av, og hva slags språklig støtte forskjellige barn vil ha fordel av å få. Barn i barnehagealderen lærer språk best når de får snakke om tema som engasjerer dem, sammen med barnehagepersonale de har gode og trygge relasjoner til, og som inviterer dem til aktivt å bruke språket selv. Boken presenterer barns språktilegnelse fra de begynner i barnehagen, og kjennetegn på mønstrene for språktilegnelse gjennom barnehageårene. Den gir også ideer til hvordan personalet kan støtte barn ved å legge til rette for ordlæring, og ved å lære dem å samtale i ulike aktiviteter og situasjoner. Liv Gjems er professor i pedagogikk ved Høgskolen Sørøst-Norge.

Om boka

ISBN9788245028287
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245018554
Originalt formatPDF
ForfattereLiv Gjems
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!