Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Se og forstå barn : vurdering i barnehagen
Turi Pålerud

Se og forstå barn : vurdering i barnehagen

2019Bokmål162 sider
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Denne boka handler om barnehagelæreres ansvar for å følge med på barns trivsel og utvikling. Det kan omtales som barnehagens vurderingsarbeid, og arbeidet utføres både i spontant samspill og med ulike grader av systematikk. Forfatteren er opptatt av at arbeidet med å se og forstå barn er et faglig prosjekt, hvor den enkelte barnehagelærer må reflektere over hva som påvirker de bildene som han eller hun lager av barna. For å utfordre fordommer og stereotypier er det også viktig å få til et profesjonelt fellesskap rundt vurdering av barns trivsel og utvikling. Et slikt fellesskap er det beste vern mot politisk og administrativ inngripen i valg av metoder og verktøy i vurderingsarbeidet. Boka er skrevet for studenter, og den tematiserer spørsmål som ofte står sentralt i praksisperioder i utdanningen. Men boka vil også kunne ha interesse for barnehagelærere som arbeider som pedagogiske ledere med ansvar for en barnegruppe, og for styrere som vil bygge en systematikk rundt barnehagens vurderingsarbeid.

Turi Pålerud (f. 1960) arbeider som politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er barnehagelærer med hovedfag i pedagogikk, og har en mastergrad i faglitterær skriving. Hun har arbeidet i ulike stillinger i barnehagen, i et pedagogisk ressurssenter i en bydel i Oslo og i barnehagelærerutdanningen. De siste årene har hun drevet mest med barnehagepolitikk.

ISBN9788245028430
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245019117
Originalt formatPDF
ForfattereTuri Pålerud
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Denne boka handler om barnehagelæreres ansvar for å følge med på barns trivsel og utvikling. Det kan omtales som barnehagens vurderingsarbeid, og arbeidet utføres både i spontant samspill og med ulike grader av systematikk. Forfatteren er opptatt av at arbeidet med å se og forstå barn er et faglig prosjekt, hvor den enkelte barnehagelærer må reflektere over hva som påvirker de bildene som han eller hun lager av barna. For å utfordre fordommer og stereotypier er det også viktig å få til et profesjonelt fellesskap rundt vurdering av barns trivsel og utvikling. Et slikt fellesskap er det beste vern mot politisk og administrativ inngripen i valg av metoder og verktøy i vurderingsarbeidet. Boka er skrevet for studenter, og den tematiserer spørsmål som ofte står sentralt i praksisperioder i utdanningen. Men boka vil også kunne ha interesse for barnehagelærere som arbeider som pedagogiske ledere med ansvar for en barnegruppe, og for styrere som vil bygge en systematikk rundt barnehagens vurderingsarbeid.

Turi Pålerud (f. 1960) arbeider som politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er barnehagelærer med hovedfag i pedagogikk, og har en mastergrad i faglitterær skriving. Hun har arbeidet i ulike stillinger i barnehagen, i et pedagogisk ressurssenter i en bydel i Oslo og i barnehagelærerutdanningen. De siste årene har hun drevet mest med barnehagepolitikk.

Om boka

ISBN9788245028430
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245019117
Originalt formatPDF
ForfattereTuri Pålerud
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!