Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Danning, didaktisk praksis og forskning : et romorientert perspektiv
Thorolf Krüger

Danning, didaktisk praksis og forskning : et romorientert perspektiv

2019Bokmål263 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hvordan tenker vi om begrepene danning, didaktisk praksis og forskning? Hva gjør måten vi forstår dem på, og sammenhenger mellom dem, med hva slags innsikt de kan generere? I en åpen, problematiserende form og med nærhet til konkret utdannings- og forskningspraksis tilbyr denne boken et repertoar av tenkemåter og begreper som kan bidra til at man ser utdanning og undervisning i et nytt lys. Bokens innhold er organisert og formet gjennom et romlig orientert sosiokulturelt perspektiv. Det curriculære rommet er bokens grunnbegrep. Det refererer til det kulturelt konstituerte rommet hvor vår hverdagspraksis utfolder seg, et rom som gjør det mulig å forstå sammenhenger mellom diskursive praksiser og makt/viten-mekanismer og hvordan de styrer og former individer. Undervisning blir i et slikt perspektiv å forstå som et ensemble av diskursive praksiser. I den forstand handler boken på en særlig måte om danningsmekanismer, didaktiske strategier og endring Thorolf Krüger har siden 2003 vært professor ved Høgskolen i Bergen, nå Høgskulen på Vestlandet. Han har vært prodekan for forskning, og bidratt i oppbygging og drift av høgskolens doktorgradsprogram. Han har i tillegg vært engasjert i etableringen av nasjonale forskerutdanningsinstitusjoner, eksempelvis Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Krüger har publisert en rekke artikler og fagbøker, både nasjonalt og internasjonalt. Han har vært mye brukt som foredragsholder og opponent på disputaser.

ISBN9788245028478
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245021394
Originalt formatPDF
ForfattereThorolf Krüger
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hvordan tenker vi om begrepene danning, didaktisk praksis og forskning? Hva gjør måten vi forstår dem på, og sammenhenger mellom dem, med hva slags innsikt de kan generere? I en åpen, problematiserende form og med nærhet til konkret utdannings- og forskningspraksis tilbyr denne boken et repertoar av tenkemåter og begreper som kan bidra til at man ser utdanning og undervisning i et nytt lys. Bokens innhold er organisert og formet gjennom et romlig orientert sosiokulturelt perspektiv. Det curriculære rommet er bokens grunnbegrep. Det refererer til det kulturelt konstituerte rommet hvor vår hverdagspraksis utfolder seg, et rom som gjør det mulig å forstå sammenhenger mellom diskursive praksiser og makt/viten-mekanismer og hvordan de styrer og former individer. Undervisning blir i et slikt perspektiv å forstå som et ensemble av diskursive praksiser. I den forstand handler boken på en særlig måte om danningsmekanismer, didaktiske strategier og endring Thorolf Krüger har siden 2003 vært professor ved Høgskolen i Bergen, nå Høgskulen på Vestlandet. Han har vært prodekan for forskning, og bidratt i oppbygging og drift av høgskolens doktorgradsprogram. Han har i tillegg vært engasjert i etableringen av nasjonale forskerutdanningsinstitusjoner, eksempelvis Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Krüger har publisert en rekke artikler og fagbøker, både nasjonalt og internasjonalt. Han har vært mye brukt som foredragsholder og opponent på disputaser.

Om boka

ISBN9788245028478
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245021394
Originalt formatPDF
ForfattereThorolf Krüger
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde