Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II : nordiske bidrag til fagdidaktikken
Beskrivelse
Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning er en antologi i to bind med artikler fra konferansen NOFA4 i Trondheim 2013. Bidrag fra sentrale forskere fra Norden viser spennvidden i og mulige løsninger på skolefagenes utfordringer. Utgangspunktet er fagdidaktikkens grunnspørsmål: Hva bør fagets innhold være? Hvorfor er faget viktig i dagens utdanningsløp? Og hvordan kan man formidle kunnskap på en måte som gir elever og studenter best mulig læringsutbytte? Bind 2 inneholder artikler om undervisning i språkfag og matematikk. Temaene omfatter litteratur- og leseundervisning i skolen, utvikling av ordforråd og begrepsforståelse, lesing på andrespråk og ulike metaforer for faglig læring og undervisning, og representerer ny forskning på disse områdene. Bind 1 inneholder bidrag fra samfunnsfag- og historiedidaktikk. Om redaktørene for bind 2: Arne Amdal er universitetslektor i matematikkdidaktikk, Henning Fjørtoft er førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk, og Tale M. Guldal er førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk. Alle arbeider ved Program for lærerutdanning, NTNU.
Om boka
ISBN | 9788245028652 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788232104055 |
Originalt format | |
Redaktører | Arne AmdalHenning FjørtoftTale M. Guldal |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning er en antologi i to bind med artikler fra konferansen NOFA4 i Trondheim 2013. Bidrag fra sentrale forskere fra Norden viser spennvidden i og mulige løsninger på skolefagenes utfordringer. Utgangspunktet er fagdidaktikkens grunnspørsmål: Hva bør fagets innhold være? Hvorfor er faget viktig i dagens utdanningsløp? Og hvordan kan man formidle kunnskap på en måte som gir elever og studenter best mulig læringsutbytte? Bind 2 inneholder artikler om undervisning i språkfag og matematikk. Temaene omfatter litteratur- og leseundervisning i skolen, utvikling av ordforråd og begrepsforståelse, lesing på andrespråk og ulike metaforer for faglig læring og undervisning, og representerer ny forskning på disse områdene. Bind 1 inneholder bidrag fra samfunnsfag- og historiedidaktikk. Om redaktørene for bind 2: Arne Amdal er universitetslektor i matematikkdidaktikk, Henning Fjørtoft er førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk, og Tale M. Guldal er førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk. Alle arbeider ved Program for lærerutdanning, NTNU.
Om boka
ISBN | 9788245028652 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788232104055 |
Originalt format | |
Redaktører | Arne AmdalHenning FjørtoftTale M. Guldal |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |