Norskfaget mellom fortid og framtid : scene og offentlighet
Beskrivelse
Hva skal kjennetegne framtidas norskfag? Jon Smidt diskuterer fagets muligheter og verdi i denne perspektivutvidende boka. Debatten om norskfaget har til dels vært preget av steile fronter. Forfatteren av denne boka er talsmann for en radikal estetikk i norskfaget. Han understreker verdien av kollektivt tekstarbeid og viser hvordan dette arbeidet kan ha betydning for utviklingen av identitet, kunnskap og kultur. Norskfaget utgjør både en scene og et kulturverksted for elever og lærere, hvor kultur skapes, utfordres og forandres. Boka presenterer en helhetlig forståelse av norskfaget, der det sentrale er at faget både handler om og handler gjennom ytringer i tid og rom, på ulike sosiale scener og i ulike sjangrer, og der danning innebærer å kunne plassere seg i tid og rom, møte det nye og fremmede og se det kjente i et nytt perspektiv. Didaktiske refleksjoner er belyst med mange eksempler fra undervisning. Bokas målgrupper er norsklærere på alle nivå, lærerstudenter, lærerutdannere, politikere og alle andre som er opptatt av skole, språk og litteratur.
Jon Smidt er professor emeritus i norskdidaktikk ved NTNU. Han har lang undervisningspraksis fra videregående skole, universitet og høgskole, og har forsket på litteraturresepsjon, litteraturarbeid, skriving og skriveopplæring.
Om boka
ISBN | 9788245029246 |
---|---|
Utgiver | FagbokforlagetLandslaget for norskundervisning |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245022803 |
Originalt format | |
Forfattere | Jon Smidt |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Hva skal kjennetegne framtidas norskfag? Jon Smidt diskuterer fagets muligheter og verdi i denne perspektivutvidende boka. Debatten om norskfaget har til dels vært preget av steile fronter. Forfatteren av denne boka er talsmann for en radikal estetikk i norskfaget. Han understreker verdien av kollektivt tekstarbeid og viser hvordan dette arbeidet kan ha betydning for utviklingen av identitet, kunnskap og kultur. Norskfaget utgjør både en scene og et kulturverksted for elever og lærere, hvor kultur skapes, utfordres og forandres. Boka presenterer en helhetlig forståelse av norskfaget, der det sentrale er at faget både handler om og handler gjennom ytringer i tid og rom, på ulike sosiale scener og i ulike sjangrer, og der danning innebærer å kunne plassere seg i tid og rom, møte det nye og fremmede og se det kjente i et nytt perspektiv. Didaktiske refleksjoner er belyst med mange eksempler fra undervisning. Bokas målgrupper er norsklærere på alle nivå, lærerstudenter, lærerutdannere, politikere og alle andre som er opptatt av skole, språk og litteratur.
Jon Smidt er professor emeritus i norskdidaktikk ved NTNU. Han har lang undervisningspraksis fra videregående skole, universitet og høgskole, og har forsket på litteraturresepsjon, litteraturarbeid, skriving og skriveopplæring.
Om boka
ISBN | 9788245029246 |
---|---|
Utgiver | FagbokforlagetLandslaget for norskundervisning |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245022803 |
Originalt format | |
Forfattere | Jon Smidt |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |