Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Juridisk fagdidaktikk : med vekt på studentenes læring
Lars Skjold Wilhelmsen (red.)

Juridisk fagdidaktikk : med vekt på studentenes læring

2019Bokmål333 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Juridisk fagdidaktikk gir en introduksjon til problembasert læring (PBL) og viser hvordan problembasert undervisning kan organiseres og gjennomføres i jusfaget. Boken tar utgangspunkt i nyere forskning om studenters læring, og hvilken betydning refleksjon før, under og etter en handling har for læring. Det viktigste utgangspunktet for enhver juridisk studieplan, uansett form, er svaret på det normative spørsmålet om hvilken type jurister man skal utdanne. Utfordringen er å lage undervisnings- og eksamensformer som ivaretar to aspekter ved juristutdanningen: juridisk arbeid innen akademia og i praktisk rettsliv. Problembasert læring har vist seg å være en effektiv og godt tilpasset læringsform for jusstudiet. Den stimulerer studentenes faglige nysgjerrighet og evne til problemløsning, samtidig som den legger til rette for refleksjon og evnen til å stille kritiske spørsmål. Ferdigheter som er viktige for en kommende jurist. Selv om Juridisk fagdidaktikk er skrevet med tanke på juristutdanningen er det stor overføringsverdi fra PBL som læringsform til andre studieopplegg. Boken inneholder kapitler om studieplanlegging, beskrivelse av læringsutbytte, kvalitetssikring og evaluering. Den har også et eget kapittel om utforming av problembaserte oppgaver. Bokens forfattere er: Lars Skjold Wilhelmsen, tidligere pedagogisk rådgiver ved Det juridiske fakultet, Universitet i Bergen Bjarte Askeland, professor dr.juris ved Det juridiske fakultetet, Universitetet i Bergen Hans Eklund, universitetslektor og tidligere studierektor ved Juridiske institusjon, Uppsala universitet

ISBN9788245032314
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245007053
Originalt formatPDF
RedaktørerLars Skjold Wilhelmsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Juridisk fagdidaktikk gir en introduksjon til problembasert læring (PBL) og viser hvordan problembasert undervisning kan organiseres og gjennomføres i jusfaget. Boken tar utgangspunkt i nyere forskning om studenters læring, og hvilken betydning refleksjon før, under og etter en handling har for læring. Det viktigste utgangspunktet for enhver juridisk studieplan, uansett form, er svaret på det normative spørsmålet om hvilken type jurister man skal utdanne. Utfordringen er å lage undervisnings- og eksamensformer som ivaretar to aspekter ved juristutdanningen: juridisk arbeid innen akademia og i praktisk rettsliv. Problembasert læring har vist seg å være en effektiv og godt tilpasset læringsform for jusstudiet. Den stimulerer studentenes faglige nysgjerrighet og evne til problemløsning, samtidig som den legger til rette for refleksjon og evnen til å stille kritiske spørsmål. Ferdigheter som er viktige for en kommende jurist. Selv om Juridisk fagdidaktikk er skrevet med tanke på juristutdanningen er det stor overføringsverdi fra PBL som læringsform til andre studieopplegg. Boken inneholder kapitler om studieplanlegging, beskrivelse av læringsutbytte, kvalitetssikring og evaluering. Den har også et eget kapittel om utforming av problembaserte oppgaver. Bokens forfattere er: Lars Skjold Wilhelmsen, tidligere pedagogisk rådgiver ved Det juridiske fakultet, Universitet i Bergen Bjarte Askeland, professor dr.juris ved Det juridiske fakultetet, Universitetet i Bergen Hans Eklund, universitetslektor og tidligere studierektor ved Juridiske institusjon, Uppsala universitet

Om boka

ISBN9788245032314
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245007053
Originalt formatPDF
RedaktørerLars Skjold Wilhelmsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde