Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen
Svanhild Breive (red.)Liv Torunn Eik (red.)

Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen

2022Bokmål236 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

I denne boka diskuterer forfatterne hva lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen er og kan være, hvilken betydning en lekende tilnærming har for barns læring, og hvilke rammebetingelser leken har i skolen. De utforsker ulike tilnærminger til lekbasert undervisning og aktiviteter innenfor fag, på tvers av fag og i skoledagen og skolemiljøet. Lek som en del av undervisningen i matematikk, norsk, kunst og håndverk og naturfag utdypes og diskuteres, og boka avsluttes med et kapittel om hvordan skolemiljøets fysiske utforming kan tilrettelegges for lekende aktiviteter.
Kapitlene viser hvordan en lekende tilnærming kan stimulere motivasjon og læringsglede og bidra til en opplevelse av sammenheng i skolestarternes hverdag, både mellom de forskjellige delene av skolehverdagen og i overgangen mellom barnehage og skole.
Bokas redaktører er Svanhild Breive, Liv Torunn Eik og Line Sanne. Bidragsytere er Anne-Line Bjerknes, Hilde Dehnæs Hogsnes, Ingunn Skalstad og Trine Solstad.

ISBN9788245044119
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245033595
Originalt formatEPUB
RedaktørerSvanhild BreiveLiv Torunn EikLine Sanne
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

I denne boka diskuterer forfatterne hva lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen er og kan være, hvilken betydning en lekende tilnærming har for barns læring, og hvilke rammebetingelser leken har i skolen. De utforsker ulike tilnærminger til lekbasert undervisning og aktiviteter innenfor fag, på tvers av fag og i skoledagen og skolemiljøet. Lek som en del av undervisningen i matematikk, norsk, kunst og håndverk og naturfag utdypes og diskuteres, og boka avsluttes med et kapittel om hvordan skolemiljøets fysiske utforming kan tilrettelegges for lekende aktiviteter.
Kapitlene viser hvordan en lekende tilnærming kan stimulere motivasjon og læringsglede og bidra til en opplevelse av sammenheng i skolestarternes hverdag, både mellom de forskjellige delene av skolehverdagen og i overgangen mellom barnehage og skole.
Bokas redaktører er Svanhild Breive, Liv Torunn Eik og Line Sanne. Bidragsytere er Anne-Line Bjerknes, Hilde Dehnæs Hogsnes, Ingunn Skalstad og Trine Solstad.

Om boka

ISBN9788245044119
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245033595
Originalt formatEPUB
RedaktørerSvanhild BreiveLiv Torunn EikLine Sanne
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!