Den observerende barnehagelæreren
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Beskrivelse
Hvordan bli en god observatør?
Gjennom å delta i barnehagens hverdagsliv blir barnehagelæreren kjent med barna og deres interesser og preferanser. Samtidig trenger han/hun gode metoder for å observere og danne seg et helhetlig bilde av det enkelte barnet og samspillet i barnegruppa. Forfatteren går inn i observasjonsbegrepet og hva dette kan bety for barnehagelærerens yrkesutøvelse. Hva innebærer observatørrollen? Hvilke observasjonsmetoder oppleves riktige å bruke i ulike sammenhenger? Hva må barnehagelæreren reflektere over?
I Den observerende barnehagelæreren ønsker forfatteren å gi svar på disse spørsmålene. I boka blir leseren presentert for ulike sider av observasjon som arbeidsmetode. For å underbygge det fagteoretiske stoffet gir forfatteren flere eksempler på observasjoner fra barnehagehverdagen.
Mona Halsaunet Frønes er høyskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, hvor hun hovedsakelig underviser i kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring. Veiledning og oppfølging av studenter er en sentral del av jobben, i tillegg til kompetanseutviklingsarbeid i flere barnehager. Frønes er utdannet barnehagelærer med mastergrad i førskolepedagogikk. Hun har også utdanning i sosiologi og videreutdanning i ledelse, veiledning og universitets- og høyskolepedagogikk. Frønes er medredaktør for boka Praksisboka for barnehagelærerstudenten.
Om boka
ISBN | 9788245044423 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245022759 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Mona Halsaunet Frønes |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Hvordan bli en god observatør?
Gjennom å delta i barnehagens hverdagsliv blir barnehagelæreren kjent med barna og deres interesser og preferanser. Samtidig trenger han/hun gode metoder for å observere og danne seg et helhetlig bilde av det enkelte barnet og samspillet i barnegruppa. Forfatteren går inn i observasjonsbegrepet og hva dette kan bety for barnehagelærerens yrkesutøvelse. Hva innebærer observatørrollen? Hvilke observasjonsmetoder oppleves riktige å bruke i ulike sammenhenger? Hva må barnehagelæreren reflektere over?
I Den observerende barnehagelæreren ønsker forfatteren å gi svar på disse spørsmålene. I boka blir leseren presentert for ulike sider av observasjon som arbeidsmetode. For å underbygge det fagteoretiske stoffet gir forfatteren flere eksempler på observasjoner fra barnehagehverdagen.
Mona Halsaunet Frønes er høyskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, hvor hun hovedsakelig underviser i kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring. Veiledning og oppfølging av studenter er en sentral del av jobben, i tillegg til kompetanseutviklingsarbeid i flere barnehager. Frønes er utdannet barnehagelærer med mastergrad i førskolepedagogikk. Hun har også utdanning i sosiologi og videreutdanning i ledelse, veiledning og universitets- og høyskolepedagogikk. Frønes er medredaktør for boka Praksisboka for barnehagelærerstudenten.
Om boka
ISBN | 9788245044423 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245022759 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Mona Halsaunet Frønes |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |