Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin : en utviklinglinje i tre deler
Beskrivelse
Denne boken handler om grunnlagsspørsmålene og de historiske utviklingslinjene innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Spesialpedagogikk som fagområde er etterspurt i Norge, men mye av forskningen i dag har i stor grad vært knyttet til praksisfeltet. Målet med denne boken er å ta for seg noen utvalgte utviklingslinjer slik at det dannes et utgangspunkt for å starte en diskusjon om fagets innhold, identitet og utvikling. Forhåpentligvis vil dette føre til mer forskning som retter et søkelys mot det spesialpedagogiske fagområdets opphav. Boken består av 13 solide fagfellevurderte bidrag som samlet belyser og viser sentrale temaer og problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Boken er skrevet for studenter, forskere og fagfolk. Bokens redaktører er Elisabeth Hesjedal og Bjarte Furnes. Bidragsytere har vært Anne-Lise Arnesen, Kari Hagatun, Kariane Gärtner Westrheim, Øyvind Wiik Halvorsen, Line T. Hilt, Bente Hvidsten, Berit H. Johnsen, Tamara Kalandadze, Hege Knutsmoen, Kjersti Lea, Astrid Lenvik, Frøydis Morken, Anne Grethe Norbeck, Kathrin Olsen, Solveig Magnus Reindal, Malin D. Silkstone, Eva Simonsen og Øystein Skundberg. Elisabeth Hesjedal (ph.d.) er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Bjarte Furnes (ph.d.) er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Om boka
ISBN | 9788245048513 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245044669 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Elisabeth HesjedalBjarte Furnes |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Denne boken handler om grunnlagsspørsmålene og de historiske utviklingslinjene innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Spesialpedagogikk som fagområde er etterspurt i Norge, men mye av forskningen i dag har i stor grad vært knyttet til praksisfeltet. Målet med denne boken er å ta for seg noen utvalgte utviklingslinjer slik at det dannes et utgangspunkt for å starte en diskusjon om fagets innhold, identitet og utvikling. Forhåpentligvis vil dette føre til mer forskning som retter et søkelys mot det spesialpedagogiske fagområdets opphav. Boken består av 13 solide fagfellevurderte bidrag som samlet belyser og viser sentrale temaer og problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Boken er skrevet for studenter, forskere og fagfolk. Bokens redaktører er Elisabeth Hesjedal og Bjarte Furnes. Bidragsytere har vært Anne-Lise Arnesen, Kari Hagatun, Kariane Gärtner Westrheim, Øyvind Wiik Halvorsen, Line T. Hilt, Bente Hvidsten, Berit H. Johnsen, Tamara Kalandadze, Hege Knutsmoen, Kjersti Lea, Astrid Lenvik, Frøydis Morken, Anne Grethe Norbeck, Kathrin Olsen, Solveig Magnus Reindal, Malin D. Silkstone, Eva Simonsen og Øystein Skundberg. Elisabeth Hesjedal (ph.d.) er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Bjarte Furnes (ph.d.) er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Om boka
ISBN | 9788245048513 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245044669 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Elisabeth HesjedalBjarte Furnes |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |