Burde vi det? : profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen
Beskrivelse
Hvordan møter vi mangfoldet i skolen? Hvilken betydning har den vi er, for vår lærergjerning? Hvilken makt har vi som lærere, og hvordan reflekterer vi over denne makten? Hvilken rolle spiller våre følelser for vår utøvelse av læreryrket? Hva sier vi til foresatte som ønsker fritak? I boken Burde vi det? stiller forfatteren spørsmål som det er viktig for lærerstudenter, praksisstudenter og ferske lærere å reflektere over, knyttet til deres møte med skolen – elevene, de foresatte, deres kolleger og systemet. Med et fokus på og med menneskerettighetene som rammeverk for lærerens mange valg har ikke boken så mange svar, men legger opp til refleksjon over spørsmål om mange av de viktige sidene i, ved og på skolen. Blant temaene som tas opp i boken, er gratisprinsippet og skolens muligheter til å drive sosial utjevning, lekser, anmerkninger og karakterer samt etiske utfordringer i forbindelse med alt fra ufrivillig skolefravær og vold i skolen til meldinger til barnevernet. Boken er skrevet for studenter i praktisk-pedagogisk utdanning, i grunnskolelærer- og lektorutdanningene samt for ferske lærere. Christian Lomsdalen er ph.d.-stipendiat i religionsdidaktikk ved Universitetet i Bergen etter mange år som lærer i grunnskolen og videregående skole. Han er også leder for Human-Etisk Forbund og leder en populær podkast, Lektor Lomsdalens innfall. Bokens nettside: burdevidet.no
Om boka
ISBN | 9788245049213 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245041125 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Christian Lomsdalen |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Hvordan møter vi mangfoldet i skolen? Hvilken betydning har den vi er, for vår lærergjerning? Hvilken makt har vi som lærere, og hvordan reflekterer vi over denne makten? Hvilken rolle spiller våre følelser for vår utøvelse av læreryrket? Hva sier vi til foresatte som ønsker fritak? I boken Burde vi det? stiller forfatteren spørsmål som det er viktig for lærerstudenter, praksisstudenter og ferske lærere å reflektere over, knyttet til deres møte med skolen – elevene, de foresatte, deres kolleger og systemet. Med et fokus på og med menneskerettighetene som rammeverk for lærerens mange valg har ikke boken så mange svar, men legger opp til refleksjon over spørsmål om mange av de viktige sidene i, ved og på skolen. Blant temaene som tas opp i boken, er gratisprinsippet og skolens muligheter til å drive sosial utjevning, lekser, anmerkninger og karakterer samt etiske utfordringer i forbindelse med alt fra ufrivillig skolefravær og vold i skolen til meldinger til barnevernet. Boken er skrevet for studenter i praktisk-pedagogisk utdanning, i grunnskolelærer- og lektorutdanningene samt for ferske lærere. Christian Lomsdalen er ph.d.-stipendiat i religionsdidaktikk ved Universitetet i Bergen etter mange år som lærer i grunnskolen og videregående skole. Han er også leder for Human-Etisk Forbund og leder en populær podkast, Lektor Lomsdalens innfall. Bokens nettside: burdevidet.no
Om boka
ISBN | 9788245049213 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245041125 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Christian Lomsdalen |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |