Hopp til hovedinnhold
bokomslag: 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Kåre Kverndokken (red.)Jannike Ohrem Bakke (red.)

101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk

2024Bokmål375 sider

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Ikke tilgjengelig på allvit.no.

Hva er muntlig kompetanse og grunnleggende muntlige ferdigheter? Hvordan skal vi legge til rette for trygge talesituasjoner og gode, lærende samtaler? Hvordan kan vi skape aktive lyttere og fremme elevers evne til muntlig tekstskaping og framføringskompetanse? Dette er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har - 3 nye vitenskapelige artikler om grunnleggende muntlige ferdigheter; muntlighet i det flerspråklige klasserommet; chatbot som læringsressurs for muntlighet i skolen. - 4 reviderte artikler om elevers tekstskaping; samtalen i klasserommet; lytting; retorikk. - 101 grep som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De konkrete og praktiske rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert repertoar av muntlighetsdidaktikk. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på bidrar til ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-åringe skoleløpet som skal jobbe med muntlighetsdidaktikk på tvers av fag. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 måter å lese på – en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023). Andre bøker i 101-serien: 101 måter å lese på (2023) [2012] 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 grep om grammatikk (2021) 101 digitale grep (2020) [2018] 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 litteraturdidaktiske grep (2018)

ISBN9788245050295
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245048292
Originalt formatEPUB
RedaktørerKåre KverndokkenJannike Ohrem Bakke
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hva er muntlig kompetanse og grunnleggende muntlige ferdigheter? Hvordan skal vi legge til rette for trygge talesituasjoner og gode, lærende samtaler? Hvordan kan vi skape aktive lyttere og fremme elevers evne til muntlig tekstskaping og framføringskompetanse? Dette er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har - 3 nye vitenskapelige artikler om grunnleggende muntlige ferdigheter; muntlighet i det flerspråklige klasserommet; chatbot som læringsressurs for muntlighet i skolen. - 4 reviderte artikler om elevers tekstskaping; samtalen i klasserommet; lytting; retorikk. - 101 grep som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De konkrete og praktiske rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert repertoar av muntlighetsdidaktikk. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på bidrar til ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-åringe skoleløpet som skal jobbe med muntlighetsdidaktikk på tvers av fag. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 måter å lese på – en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023). Andre bøker i 101-serien: 101 måter å lese på (2023) [2012] 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 grep om grammatikk (2021) 101 digitale grep (2020) [2018] 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 litteraturdidaktiske grep (2018)

Om boka

ISBN9788245050295
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245048292
Originalt formatEPUB
RedaktørerKåre KverndokkenJannike Ohrem Bakke
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde

Ikke tilgjengelig på allvit.no.