Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Matematiske samtaler : forutsetninger, forberedelser og gjennomføring
Torunn KlempVivi Lisbeth Nilssen

Matematiske samtaler : forutsetninger, forberedelser og gjennomføring

2024Bokmål133 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Matematisk språk og tenkning utvikles gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Denne boka viser hvordan lærerstudenter og lærere kan jobbe med dette. Vi vet at mange elever og lærere syns at det er utfordrende å jobbe med matematiske samtaler. Denne boka viser at det ligger mye faglig og didaktisk arbeid i forkant av samtalene for at de skal lykkes. Noen av spørsmålene som diskuteres, er hva det vil si å jobbe som matematikere i skolen, hvilke oppgaver som særlig egner seg for diskusjon og utforskning, hva det vil si å støtte elevenes egen tankeutvikling og hvordan elevenes eget arbeid kan brukes i inkluderende helklassesamtaler. Boka er skrevet for lærere på barnetrinnet og lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen. Den passer også til lærere som tar etter- og videreutdanning innenfor matematikkdidaktikk og småskolepedagogikk. Torunn Klemp og Vivi Nilssen er professores emeritae i pedagogikk.

ISBN9788245052930
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245049169
Originalt formatEPUB
ForfattereTorunn KlempVivi Lisbeth Nilssen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Matematisk språk og tenkning utvikles gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Denne boka viser hvordan lærerstudenter og lærere kan jobbe med dette. Vi vet at mange elever og lærere syns at det er utfordrende å jobbe med matematiske samtaler. Denne boka viser at det ligger mye faglig og didaktisk arbeid i forkant av samtalene for at de skal lykkes. Noen av spørsmålene som diskuteres, er hva det vil si å jobbe som matematikere i skolen, hvilke oppgaver som særlig egner seg for diskusjon og utforskning, hva det vil si å støtte elevenes egen tankeutvikling og hvordan elevenes eget arbeid kan brukes i inkluderende helklassesamtaler. Boka er skrevet for lærere på barnetrinnet og lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen. Den passer også til lærere som tar etter- og videreutdanning innenfor matematikkdidaktikk og småskolepedagogikk. Torunn Klemp og Vivi Nilssen er professores emeritae i pedagogikk.

Om boka

ISBN9788245052930
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245049169
Originalt formatEPUB
ForfattereTorunn KlempVivi Lisbeth Nilssen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde