Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere
Marit Aas (red.)Brit Bolken Ballangrud (red.)

Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere

2024Bokmål184 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Den nasjonale skolelederutdanningen har vært et tilbud til skoleledere i Norge siden 2009. Utdanningen skal være effektiv og føre til at skoleledere lykkes som ledere. Samtidig opplever skoleledere at de får stadig nye lederoppgaver og møter nye lederutfordringer. Den tydeligste forventningen er rettet mot å drive skoleutvikling, og profesjonsutvikling trekkes fram som avgjørende for å utvikle kvalitet i skolen. Hva innebærer det å lede skoleutvikling? Hva skjer i praksis? Hvilke utfordringer møter skolelederne i ledelsesarbeidet ved egne skoler, og hva skal til for å lykkes? Boka består av åtte casekapitler og tre teoretiske kapitler. For å se hvilke spor utdanningen har satt i praksis, har forfatterne undersøkt hvordan skoleledere som har deltatt i den nasjonale skolelederutdanningen, har ledet utviklingsarbeid ved egne skoler. Marit Aas, Brit Bolken Ballangrud og Kirsten Foshaug Vennebo er bokas redaktører. Fred Carlo Andersen, Hilde Forfang, Ann Margareth Gustavsen, Kristin Helstad, Mette Marit Jenssen, Trond Lekang, Lars Arild Myhr, Lars Aage Rotvold, Idunn Seland, Åse Slettbakk og Elisabeth Stenshorne er bidragsytere.

ISBN9788245053418
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245050110
Originalt formatEPUB
RedaktørerMarit AasBrit Bolken BallangrudKirsten Foshaug Vennebo
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Den nasjonale skolelederutdanningen har vært et tilbud til skoleledere i Norge siden 2009. Utdanningen skal være effektiv og føre til at skoleledere lykkes som ledere. Samtidig opplever skoleledere at de får stadig nye lederoppgaver og møter nye lederutfordringer. Den tydeligste forventningen er rettet mot å drive skoleutvikling, og profesjonsutvikling trekkes fram som avgjørende for å utvikle kvalitet i skolen. Hva innebærer det å lede skoleutvikling? Hva skjer i praksis? Hvilke utfordringer møter skolelederne i ledelsesarbeidet ved egne skoler, og hva skal til for å lykkes? Boka består av åtte casekapitler og tre teoretiske kapitler. For å se hvilke spor utdanningen har satt i praksis, har forfatterne undersøkt hvordan skoleledere som har deltatt i den nasjonale skolelederutdanningen, har ledet utviklingsarbeid ved egne skoler. Marit Aas, Brit Bolken Ballangrud og Kirsten Foshaug Vennebo er bokas redaktører. Fred Carlo Andersen, Hilde Forfang, Ann Margareth Gustavsen, Kristin Helstad, Mette Marit Jenssen, Trond Lekang, Lars Arild Myhr, Lars Aage Rotvold, Idunn Seland, Åse Slettbakk og Elisabeth Stenshorne er bidragsytere.

Om boka

ISBN9788245053418
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245050110
Originalt formatEPUB
RedaktørerMarit AasBrit Bolken BallangrudKirsten Foshaug Vennebo
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde