Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Uttaleundervisning : fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet
Cecilie Slinning KnudsenOlaf Husby

Uttaleundervisning : fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet

2024Bokmål201 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hva betyr det å snakke med god uttale? Det innebærer langt mer enn å uttale enkeltlyder korrekt. Aspekter som trykk, lengde, tone og hva som skjer i sammenhengende tale er også viktig for å gjøre seg forstått. Når man snakker førstespråket sitt, er det ikke nødvendig å tenke over uttalen sin. Derimot befinner man seg plutselig på ukjent grunn når man skal lære et annet språk. Hvilke områder i norsk uttale er vanskelige for de som skal lære seg norsk, og hvorfor er det slik? Denne boka retter seg mot lærere som underviser ungdom og voksne i norsk som andrespråk. Den gir en innføring i uttalerelaterte problemstillinger som lærere bør kjenne til, og den inneholder konkrete tips og opplegg til uttaleundervisning. Boka tar for seg uttalefenomener i språk generelt og norsk spesielt. Med god kunnskap om de ulike aspektene ved uttale, har læreren et bedre grunnlag for å tilrettelegge undervisningen slik at både unge og voksne innlærere blir tryggere språkbrukere. Cecilie Slinning Knudsen er universitetslektor ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Hun underviser i norsk for utlendinger og norsk som andrespråk, og hun har holdt flere foredrag og seminarer om uttaleundervisning. Olaf Husby er pensjonert førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Han har publisert en rekke bøker og artikler om kontrastive språkbeskrivelser og uttaleundervisning.

ISBN9788245056495
UtgiverFagbokforlaget
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245032000
Originalt formatPDF
ForfattereCecilie Slinning KnudsenOlaf Husby
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hva betyr det å snakke med god uttale? Det innebærer langt mer enn å uttale enkeltlyder korrekt. Aspekter som trykk, lengde, tone og hva som skjer i sammenhengende tale er også viktig for å gjøre seg forstått. Når man snakker førstespråket sitt, er det ikke nødvendig å tenke over uttalen sin. Derimot befinner man seg plutselig på ukjent grunn når man skal lære et annet språk. Hvilke områder i norsk uttale er vanskelige for de som skal lære seg norsk, og hvorfor er det slik? Denne boka retter seg mot lærere som underviser ungdom og voksne i norsk som andrespråk. Den gir en innføring i uttalerelaterte problemstillinger som lærere bør kjenne til, og den inneholder konkrete tips og opplegg til uttaleundervisning. Boka tar for seg uttalefenomener i språk generelt og norsk spesielt. Med god kunnskap om de ulike aspektene ved uttale, har læreren et bedre grunnlag for å tilrettelegge undervisningen slik at både unge og voksne innlærere blir tryggere språkbrukere. Cecilie Slinning Knudsen er universitetslektor ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Hun underviser i norsk for utlendinger og norsk som andrespråk, og hun har holdt flere foredrag og seminarer om uttaleundervisning. Olaf Husby er pensjonert førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Han har publisert en rekke bøker og artikler om kontrastive språkbeskrivelser og uttaleundervisning.

Om boka

ISBN9788245056495
UtgiverFagbokforlaget
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245032000
Originalt formatPDF
ForfattereCecilie Slinning KnudsenOlaf Husby
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde