Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Merk språket : skriv og les
Jørgen Frost

Merk språket : skriv og les

2020Bokmål188 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Merk språket - skriv og les! er primært skrevet til deg som ønsker å medvirke aktivt i barns læringsprosesser for å lære å lese og skrive. De fleste barn tilegner seg lese- og skriveferdigheter raskt og uten problemer, men noen barn har virkelig bruk for en voksen, som kan lære dem å lese.

I begynneropplæringen er det avgjørende at alle barn allerede ved starten kommer godt i gang med skriftspråket. I tillegg er det kommet ny forskning, som viser at barnets tidlige utforskende skriving har større potensial i forhold til innføringen i skriftspråket, enn den tradisjonelle begynnerundervisningen. Skriftspråket er en bærende del i skolens undervisning i de fleste fag, og lese- og skrivevansker vil derfor - gjennom hele skoleløpet - kunne medføre store utfordringer for de barn som har slike utfordringer. Erfaring viser at lese- og skrivevansker ofte går utover både motivasjon og glede ved å gå på skolen og at dette innvirker på læring generelt sett.

Boken er skrevet for pedagoger både i barnehager og skoler, som ønsker en innføring i hvordan man på et tidlig tidspunkt i utviklingen kan stimulere områder i språkutviklingen, som har særlig betydning for barnets første skritt inn i skriftspråket. Boken handler også om hvordan barnehage og skole kan samordne pedagogikken de legger til grunn, slik at målet med skriftspråket tilpasses seksåringens læringspremisser.
Innholdet i boken kan også være relevant for foreldre, som ønsker å vite hvordan de kan støtte barnets skriftspråklige utvikling på en avslappet og naturlig måte i det daglige samspillet i familien.

ISBN9788283600599
UtgiverInfo vest forlag
Originalt formatEPUB
ForfattereJørgen Frost
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Merk språket - skriv og les! er primært skrevet til deg som ønsker å medvirke aktivt i barns læringsprosesser for å lære å lese og skrive. De fleste barn tilegner seg lese- og skriveferdigheter raskt og uten problemer, men noen barn har virkelig bruk for en voksen, som kan lære dem å lese.

I begynneropplæringen er det avgjørende at alle barn allerede ved starten kommer godt i gang med skriftspråket. I tillegg er det kommet ny forskning, som viser at barnets tidlige utforskende skriving har større potensial i forhold til innføringen i skriftspråket, enn den tradisjonelle begynnerundervisningen. Skriftspråket er en bærende del i skolens undervisning i de fleste fag, og lese- og skrivevansker vil derfor - gjennom hele skoleløpet - kunne medføre store utfordringer for de barn som har slike utfordringer. Erfaring viser at lese- og skrivevansker ofte går utover både motivasjon og glede ved å gå på skolen og at dette innvirker på læring generelt sett.

Boken er skrevet for pedagoger både i barnehager og skoler, som ønsker en innføring i hvordan man på et tidlig tidspunkt i utviklingen kan stimulere områder i språkutviklingen, som har særlig betydning for barnets første skritt inn i skriftspråket. Boken handler også om hvordan barnehage og skole kan samordne pedagogikken de legger til grunn, slik at målet med skriftspråket tilpasses seksåringens læringspremisser.
Innholdet i boken kan også være relevant for foreldre, som ønsker å vite hvordan de kan støtte barnets skriftspråklige utvikling på en avslappet og naturlig måte i det daglige samspillet i familien.

Om boka

ISBN9788283600599
UtgiverInfo vest forlag
Originalt formatEPUB
ForfattereJørgen Frost
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!