Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Hvorfor tall går i ball : matematikkvansker i et spesialpedagogisk fokus
Olav Lunde

Hvorfor tall går i ball : matematikkvansker i et spesialpedagogisk fokus

2019Bokmål151 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Matematikkvansker er et omfattende og forsømt fagfelt innen skoleverkt, delvis fordi vi vet for lite om "Hvorfor tall går i ball" for mange elever. Dette medfører usikkerhet både når det gjelder kartlegging og utredning, og spesielt når det gjelder utformingen av tiltakene ved slike vansker.
Fra innholdsfortegnelsen kan nevnes kapitler som "Terminologi og definisjoner", "Kjennetegn på tall i ball", "Matematikkvansker i samspill med andre vansker", "En samlende arbeidsmodell: Working Memory", Kartlegging og utredning av matematikkvansker" og "Hvilke tiltak virker?"
Den spesialpedagogiske hjelpen bør være "evidensbasert", dvs. ha grunnlag i forskning og utviklingsarbeid. Denne boken vil være en hjelp til å oppnå dette målet, og vil kunne bidra til økt forståelse av hvor komplekse matematikkvansker er. Den vil også være et bidrag til diskusjonen om utviklingen av matematikkundervisningen, slik at matematikkvansker kan forebygges.
Boken retter seg mot spesialpedagoger, ansatte innen PPT, Statped og lærerutdanningen, samt studenter innen spesialpedagogikk og matematikkdidaktikk. Hvert kapittel kan leses separat og boken vil derfor også fungere som et hjelpemiddel i utredningsarbeidet og ved utviklingen av kompetanse om matematikkvansker innen skoleverket.

ISBN9788283600780
UtgiverInfo vest forlag
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010
ISBN på tilsvarende papirutgave9788290910377
Originalt formatPDF
ForfattereOlav Lunde
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Matematikkvansker er et omfattende og forsømt fagfelt innen skoleverkt, delvis fordi vi vet for lite om "Hvorfor tall går i ball" for mange elever. Dette medfører usikkerhet både når det gjelder kartlegging og utredning, og spesielt når det gjelder utformingen av tiltakene ved slike vansker.
Fra innholdsfortegnelsen kan nevnes kapitler som "Terminologi og definisjoner", "Kjennetegn på tall i ball", "Matematikkvansker i samspill med andre vansker", "En samlende arbeidsmodell: Working Memory", Kartlegging og utredning av matematikkvansker" og "Hvilke tiltak virker?"
Den spesialpedagogiske hjelpen bør være "evidensbasert", dvs. ha grunnlag i forskning og utviklingsarbeid. Denne boken vil være en hjelp til å oppnå dette målet, og vil kunne bidra til økt forståelse av hvor komplekse matematikkvansker er. Den vil også være et bidrag til diskusjonen om utviklingen av matematikkundervisningen, slik at matematikkvansker kan forebygges.
Boken retter seg mot spesialpedagoger, ansatte innen PPT, Statped og lærerutdanningen, samt studenter innen spesialpedagogikk og matematikkdidaktikk. Hvert kapittel kan leses separat og boken vil derfor også fungere som et hjelpemiddel i utredningsarbeidet og ved utviklingen av kompetanse om matematikkvansker innen skoleverket.

Om boka

ISBN9788283600780
UtgiverInfo vest forlag
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010
ISBN på tilsvarende papirutgave9788290910377
Originalt formatPDF
ForfattereOlav Lunde
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde