Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Vurdering i skolen
Per Lauvås

Vurdering i skolen

2019Bokmål220 sider
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 750,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

De siste årene har det blitt gjort mye for å bedre kvaliteten på vurdering av elevers læring i skolen. Likevel er det et stykke igjen før vurderingen støtter elevenes læring godt nok.

Forfatteren viser i denne boka at i god vurdering er det tydelige skiller mellom faser for læring med tilhørende formativ vurdering og faser med kontrollerende og karaktergivende summativ vurdering. Vurdering som er formativ og summativ på samme tid, er den minst effektive, men det er denne formen som brukes hyppigst i skolen i dag.

Dette kan endres, uten å øke press og stress for elevene eller gi lærerne større arbeidsbelastning. Ved hjelp av ren formativ vurdering vil elevene få bedre læring, og aller størst gevinst vil det ha på de svakeste elevene. Elever som lærer mer uten merarbeid for lærerne, hva kan være bedre?

Boka er skrevet for lærere og lærerstudenter, og for elever, foreldre, skoleledere og politikere.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

ISBN9788202633226
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202572532
Originalt formatPDF
ForfatterePer Lauvås
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 750,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

De siste årene har det blitt gjort mye for å bedre kvaliteten på vurdering av elevers læring i skolen. Likevel er det et stykke igjen før vurderingen støtter elevenes læring godt nok.

Forfatteren viser i denne boka at i god vurdering er det tydelige skiller mellom faser for læring med tilhørende formativ vurdering og faser med kontrollerende og karaktergivende summativ vurdering. Vurdering som er formativ og summativ på samme tid, er den minst effektive, men det er denne formen som brukes hyppigst i skolen i dag.

Dette kan endres, uten å øke press og stress for elevene eller gi lærerne større arbeidsbelastning. Ved hjelp av ren formativ vurdering vil elevene få bedre læring, og aller størst gevinst vil det ha på de svakeste elevene. Elever som lærer mer uten merarbeid for lærerne, hva kan være bedre?

Boka er skrevet for lærere og lærerstudenter, og for elever, foreldre, skoleledere og politikere.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

Om boka

ISBN9788202633226
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202572532
Originalt formatPDF
ForfatterePer Lauvås
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!