Kvalitativ metode : en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
For alle studenter på høgskoler og universiteter som skal lære om kvalitativ metode. Denne utgaven fra 2010 er oppdatert på etiske perspektiver i forskning.
Mennesker lever og handler i komplekse sosiale fellesskap. Ved første møte med forskningsfeltet kan det være vanskelig å se hva som egentlig foregår. Ved hjelp av forskningsmetoder får forskerblikket det fokus som løfter fram handlinger og hendelser slik at vi kan forstå dem. Kvalitativ metode er en måte å studere menneskelige prosesser på. "Kvalitativ metode" er både en teoretisk og praktisk bok. Her presenteres tre kvalitative tilnærminger som er mye brukt: fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Boken introduserer det teoretiske grunnlaget for disse metodene og viser gjennom fruktbare eksempler hvordan forskningen kan gjennomføres i praksis: Hvordan data samles inn og analyseres og hvilke etiske problemstillinger forskeren kan støte på. Leserne finner konkrete og gode råd til hvordan intervju og observasjon kan gjennomføres og til hvordan en kvalitativ studie kan kvalitetssikres og presenteres skriftlig. Eksemplene er hentet fra klasseromsforskning, men forskere på andre felt vil ha like stort utbytte av boken. "Kvalitativ metode" er skrevet både for de ferske høgskole- og universitetsstudentene som skal introduseres for kvalitativ metode, og for mastergrad- og phd-studentene som skal i gang med sine første større forskningsprosjekter. Boken har bidrag fra tidligere universitetslektor Tove Pettersson og førsteamanuensis Soilikki Vettenranta, ved Pedagogisk institutt, NTNU.
Om boka
ISBN | 9788215054469 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215016948 |
Originalt format | |
Forfattere | May Britt Postholm |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+For alle studenter på høgskoler og universiteter som skal lære om kvalitativ metode. Denne utgaven fra 2010 er oppdatert på etiske perspektiver i forskning.
Mennesker lever og handler i komplekse sosiale fellesskap. Ved første møte med forskningsfeltet kan det være vanskelig å se hva som egentlig foregår. Ved hjelp av forskningsmetoder får forskerblikket det fokus som løfter fram handlinger og hendelser slik at vi kan forstå dem. Kvalitativ metode er en måte å studere menneskelige prosesser på. "Kvalitativ metode" er både en teoretisk og praktisk bok. Her presenteres tre kvalitative tilnærminger som er mye brukt: fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Boken introduserer det teoretiske grunnlaget for disse metodene og viser gjennom fruktbare eksempler hvordan forskningen kan gjennomføres i praksis: Hvordan data samles inn og analyseres og hvilke etiske problemstillinger forskeren kan støte på. Leserne finner konkrete og gode råd til hvordan intervju og observasjon kan gjennomføres og til hvordan en kvalitativ studie kan kvalitetssikres og presenteres skriftlig. Eksemplene er hentet fra klasseromsforskning, men forskere på andre felt vil ha like stort utbytte av boken. "Kvalitativ metode" er skrevet både for de ferske høgskole- og universitetsstudentene som skal introduseres for kvalitativ metode, og for mastergrad- og phd-studentene som skal i gang med sine første større forskningsprosjekter. Boken har bidrag fra tidligere universitetslektor Tove Pettersson og førsteamanuensis Soilikki Vettenranta, ved Pedagogisk institutt, NTNU.
Om boka
ISBN | 9788215054469 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215016948 |
Originalt format | |
Forfattere | May Britt Postholm |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |